Smjena direktorice Hrvatske turističke zajednice Meri Matešić spominje se u javnosti već od ljeta prošle godine kada se u nacionalnoj turističkoj organizaciji počela provoditi nova sistematizacija radnih mjesta. Medijska nagađanja o njenom, kako se pisalo, lošem radu, ministar turizma i predsjednik HTZ-a Darko Lorencin nikad dosad u javnosti nije negativno komentirao. A onda je direktorica smijenjena prošlog tjedna na turističkom vijeću kada nije prihvaćeno njeno izvješće o radu za prošlu godinu i upravo se Lorencin pokazao nezadovoljnikom njena rada. Odmjerena Matešić odlučila je uzvratiti udarac te prozvala Lorencina da pogoduje konzultantskim kućama i da je to razlog smjene, a ne njen loš rad.
Čime to točno u radu direktorice Matešić u 2013. niste bili zadovoljni da ste se odlučili za njenu smjenu?
- Turizam je jedan od sektora koji u Hrvatskoj postaje sve važniji i jednostavno si tu ne možemo dozvoliti nikakva eksperimentiranja. Nakon više od godinu dana rada bivše direktorice imamo uvide u stanje i kretanja i ne želimo više ništa prepuštati slučajnosti. Rokovi su kratki i moramo biti sto posto sigurni da će se određene promjene provesti. Dok sam na ovoj funkciji želim turizmu dati drugačiju dimenziju i konačno iz njega izvući maksimum.
Znači u zadnjih se godinu i pol dana maksimum nije izvlačio?
- Uz pokušaje korigiranja i dogovaranja s bivšom direktoricom nažalost nakon jednog duljeg vremenskog razdoblja nisam uspio dobiti od HTZ-a instituciju koja treba određivati tempo razvoja, oglašavanja, stvaranja i promicanja brenda kakav smo si zamislili. I u tom pogledu u potpunosti preuzimam kao ministar odgovornost. Odluku o razrješenju direktorice donijelo je turističko vijeće koje ima 13 članova, a na sjednici je bilo prisutno njih deset. Uopće ne vidim tragediju što izvješće nije prihvaćeno. To je mogućnost koja je dana, ali do sada u hrvatskoj povijesti u 20-tak godina nije bila iskorištena. Oko toga sam postigao suglasje s članovima vijeća. Inače, još sam krajem godine od pojedinih članova vijeća dobio poruku da ukoliko ne počnemo provoditi promjene onom dinamikom koju smo zamislili, da će potaknuti inicijativu za smjenu. Što se očekivalo od mene? Da neću reagirati i da zbog pritiska javnosti neću pokrenuti ovaj proces ili da neću imati hrabrosti za to jer su rijetki oni koji su za to imali hrabrosti, pogotovo u turizmu?! Dok sam na ovoj funkciji želim iskoristiti vrijeme i radit ću na tome do posljednje minute svog mandata.
Koje su promjene trebale biti uvedene?
- Sama dinamika promjena u promidžbi, odnosno inovativnost i idejnost te promidžbe. Puno sam ljudi iz sektora pitao jesu li vidjeli promjene i svi su mi redom rekli da nisu. Ne može jedan program poticanja pred i posezone (PPS) koji je jedan od glavnih projekata u 2014. sredinom ožujka biti samo na pet stranica. Trebalo se ići na teren i obaviti razgovor s ljudima, trebalo je ići van s javnim pozivom. Gdje je tu komunikacija i interakcija s lokalnim i regionalnim TZ-ima? Gdje je viralna kampanja? Ako nije bilo dostatnog novca za takvu kampanju, onda smo to trebali skupa pripremiti. Još je lani trebalo realizirati turističko-informativno sustav, a oko njega su se prvi razgovori počeli voditi tek prije mjesec dana. A to nam je baza svega. Sve je bilo s odgodom. U svojem mandatu želim donijeti istinsku promjenu.
Direktorica Matešić je spomenula da je razlog smjene njeno neprihvaćanje jednog izvješća konzultanata prilikom izrade Strateškog marketinškog plana u kojem se predviđa putem nove sistematizacije smanjenje djelatnika HTZ-a kroz outsourcing te ukidanje predstavništva u inozemstvu. Zašto nova sistematizacija ako je jedna već provedena tokom ljeta i hoće li biti otkaza u HTZ-u?
- To se i ja pitam. Tko upravlja procesom izrade Strateškog marketinškog plana? Mi smo na stol dobili dokument od 300 stranica na engleskom jeziku u kojem još nismo poveli niti jedan zajednički razgovor s članovima vijeća. I da odmah budem jasan, na sjednicu turističkog vijeća će ići onaj prijedlog plana kojeg će samo vijeće utvrditi. Znači, to neće biti provedeno na način »ovo je gotova stvari i ide na vijeće«. Ja maksimalno želim iskoristiti potencijal kojeg imam u članovima turističkog vijeća. U jednoj normalnoj situaciji do ovakvog dijaloga s bivšom direktoricom ne bi trebalo ni doći. Radi se o spinu za kojeg se unaprijed znalo da će ući u uho javnosti i to nije fer prema cjelokupnoj turističkoj industriji. U svakom će slučaju doći do promjena u sustavu predstavništava HTZ-a, koji će se uskladiti sa shemom prioritetnih tržišta. Moramo vidjeti što nam svaki pojedini ured može sve donijeti. U svakom slučaju uspostavit ćemo i sinergiju s Ministarstvom vanjskih poslova, odnosno s našim veleposlanstvima, ali to još uvijek nije definirano do kraja.
Kada se očekuje raspisivanje novog natječaja za direktora HTZ-a?
- Natječaj se piše i vjerujem da bi mogao biti objavljen u ponedjeljak. Trajat će 15 dana, a onda ćemo kroz mjesec dana imati novog direktora ili direktoricu. Naravno, nakon što ga turističko vijeće potvrdi.
Kakve promjene do kraja vašeg mandata treba provesti nasljednik ili nasljednica direktorice Matešić?
- HTZ treba biti moderno ustrojena marketinška agencija koja će isključivo biti u funkciji promidžbe brenda Hrvatske. Mora doći i do podjele zadataka u čitavom sustavu turističkih zajednica jer potencijal koji mi imamo je neprocjenjiv. Želim paralelno uvesti program poticanja pred i posezone i uvesti novi sustav turističkih zajednica na terenu. Svi su percipirali promjene u sustavu TZ-a na način da će se ukidati TZ-i i da se ljudi moraju brinuti za svoja radna mjesta. A zapravo je istina potpuno suprotna, novi sustav trebat će puno više stručnih ljudi. Nama se stvari sada u turizmu događaju, a ja ne želim više da to bude tako.
Kada će se konačno usvojiti taj novi zakon o turističkim zajednicama?
- Smjernice su spremne, a zakon bi mogao biti donesen tijekom ljeta, s primjenom od početka 2015.
Razgovarala: Barbara Ban
Vijesti iz medija