Zadnje istraživanje javnosti Crobarometra pokazalo je daljnji pad SDP-a - na razinu HDZ-a. Ministar uprave i član Predsjedništva SDP-a, Arsen Bauk izjavio je da su birači SDP-a »nezadovoljni, razočarani i distancirani«. O tome što Vlada namjerava učiniti do kraja mandata da to promijeni i vrati povjerenje birača, razgovaramo s ministrom Baukom.
Što će Vlada učiniti da birači SDP-a ne budu »nezadovoljni, razočaram i distancirani«, kako ste izjavili?
- Čini mi se da sam upotrijebio samo izraze »razočarani i distancirani«.
Ok, ali očito i sami vidite da Vlada više nema povjerenje koje je imala?
- Rekao sam da je očito da loše stvari koje se događaju spuštaju naš rejting, a dobre stvari ga dižu. Jasno da moramo raditi reforme koje su dobre za Hrvatsku koje ne moraju nužno i povećati naš rejting. Naravno, pitanje je može li sve što je dugoročno dobro za državu odmah biti percipirano kao pozitivno i od građana - povijest pokazuje da ne. Ivica Račan je 2003. izgubio od Ive Sanadera iako bi s ove distance građani sigurno izabrali drugačije. Nažalost, vrijeme se ne može vratiti, ali vjerujem da je lekcija naučena, da ih HDZ neće dvaput zavarati.
Onda je problem u komunikaciji. Ili ipak u SDP-ovim aferama?
- Stvari koje su se u zadnje vrijeme događale i bile u središtu interesa medija sigurno nisu koristile SDP-u. Ja obično vjerujem anketama i vidim da se događa prelijevanje naših glasova drugim strankama koje su nama ideološki bliske, OraH-u i Laburistima. Dakle, nije glavna oporbena stranka, HDZ, dobila naše glasove nego neki drugi. To jest dodatni indikator da se radi o biračima koji su nam skloni, ali su trenutno distancirani i da HDZ ne vide kao alternativu i rješenje.
Očito je da su ljudi koji su 2011. za vas glasali sada temeljito razočarani.
- Uvijek je netko i razočaran. Imamo još godinu i pol da vratimo povjerenje onih koje smo možda razočarali.
Vaš koalicijski partner iz HNS-a Ivan Vrdoljak rekao je otvoreno da Plan 21 treba revidirati i bolje iskomunicirati politiku Vlade.
- Ne bih čak rekao da ne znamo iskomunicirati, nego je pitanje što je medijima zanimljivo i kako se teme plasiraju. A da ima nespretnosti, ima.
Paradoks je da ova Vlada ima doista čvrstu većinu u Saboru, da mirno brodite ka kraju mandata u svojoj stabilnosti, ali da tamo negdje vani, izvan ovih vaših prozora, žive ljudi koji su potpuno nezadovoljni vašim radom...
- Slažete li se s ocjenom premijera Milanovića da je ovoj koaliciji puno lakše nego Račanovoj 2000. godine?
Da. Ali mislite li da Vlada ima legitimitet ako su građani masovno nezadovoljni?
- Nedavno je objavljen podatak da većina građana nije za prijevremene izbore unatoč nezadovoljstvu o kojem govorite. Tako da ne bih dovodio u pitanje legitimitet.
Molim vas decidirano: koliko su zadnje afere Lovrić-Merzel i Sabo štetile SDP-u?
- Naš rejting znao je padati i uslijed drugih događaja, pa se vraćao na višu razinu.
Zašto Predsjedništvo SDP-a jednostavno od Marine Lovrić-Merzel nije zatražilo ostavku na mjesto županice, kad je u pritvoru?
- Zakon je jasno predvidio kada župan mora odstupiti, a to nije ova situacija jer nema pravomoćne presude. Ne možemo mi od nekoga tražiti da sam sebe unaprijed proglasi krivim. Hoće li u određenom trenutku doći do tog poteza županice, to je njezina odluka. Do tada je bitno da županija funkcionira, a to je zakon predvidio i mijenjaju je zamjenici.
Pa i samoj županici bilo bi lakše da odstupi, tada bi nestao faktor utjecaja na svjedoke iz pozicije moći župana, te bi joj vjerojatno pritvor i bio ukinut?
- To je dio pravosudnog procesa u koji se ne želim miješati.
Biste li vi na njenom mjestu odstupili?
- Ne mogu govoriti hipotetski.
Planirate li onda barem izmjene zakona u tom smislu, da se nade rješenje za smjene lokalnih čelnika kad su u ovakvoj situaciji?
- Ne, jer bi teško izdržale test ustavnosti. Presumpcija nevinosti je jedno od ustavnih načela. Zakon mora definirati da županija funkcionira u takvim situacijama i to je predvidio.
Pa zar vi svi zajedno ne vidite da ovo ustrajno držanje strane osobe u pritvoru nanosi političku štetu vašoj stranci?
- Politička šteta je jedno, a ustavnost drugo. I samo da napomenem da nikome ne držimo stranu, a posebno ne u pravosudnom procesu.
Ne, ovdje se vraćam na Predsjedništvo - doslovce iz »moralno-političkih razloga« za vas bi bilo bolje da ste tu ostavku bar zatražili.
- Zakon je predvidio i ovakvu situaciju, propisao je što se događa, županija može normalno funkcionirati, a odluka o ostavci će biti osobna odluka županice.
Zar ne mislite da bi bilo bolje mijenjati zakon i dati, za ovakve situacije, jače ovlasti predstavničkom tijelu?
- Imali smo mi općenito duge rasprave o odnosu načelnik-vijeće oko izglasavanja proračuna - načelnici su mislili da vijeća imaju prevelike ovlasti. Imali smo i rasprave o smjenjivosti neposredno biranih čelnika - i tu je bilo sporenja. Istina neke zemlje imaju tu mogućnost da u ovakvim situacijama velika većina u vijeću, dvije trećine ili tri četvrtine, izglasa nepovjerenje i neposredno biranom načelniku. To bi bio kompromis i dobra je tema za raspravu. Mada osobno ne mislim da bi se i tako velika većina uspjela othrvati histeriji u ovakvim situacijama.
I da bi je smijenili?
- Da.
Osobno, nisam razumjela tvrdnju predsjednika vaše stranke Milanovića da Predsjedništvo SDP-a ionako ne može smijeniti ili isključiti Lovrić-Merzel jer je ona izravno birana od konvencije. Dakle, nikad nitko onda i nije smjenjiv, zar ne? Na primjer, to otvara pitanje smjenjivosti čak i predsjednika Republike recimo - neposredno je biran, pa ga po toj logici nikad nitko i ne može smijeniti?
- Ja sam odmah rekao da sam skloniji onima koji taj članak statuta tumače na način da Predsjedništvo ima nešto šire ovlasti.
Koliko šire?
- Nema tu gradacije, ili imate neko pravo ili ne.
Vi dakle mislite da Predsjedništvo SDP-a ima takvo pravo.
- Ja mislim da sam bio vrlo jasan. A Statut tumači Statutarna komisija.
Ok. Ali mislite li vi da su ove afere zapravo srušile osnovni razlikovni faktor između SDP-a i HDZ-a? Svima je jasno da je kriza i da nijedna vlada ne može lako riješiti ekonomska pitanja, no SDP se bitno razlikovao od HDZ-a po percepciji poštenja - sad i to postaje upitno, pogotovo ako stranka u cjelini reagira loše na pojedine slučajeve. Vi ste digli ljestvicu do maksimuma, i sada vam se ništa ne oprašta.
- Ljestvica je doista visoko. Ali drago mi je da ste i sami to primijetili jer ste time i dali odgovor. Nama se puno više gleda i puno manje oprašta. I to je u redu. To je za nas izazov s kojim se moramo nositi. Dakle, razlika između nas i HDZ-a i dalje postoji - čim je ta ljestvica za nas toliko visoko, zar ne?! To je glavni dokaz da ipak nismo isti, da za nas vrijede puno viši standardi i da se od nas puno više očekuje. Standardi su se ipak promijenili: možete li zamisliti da bi nekada Povjerenstvo za sukob interesa, koje tada nije ni postojalo, tražilo odgovor na pitanje zašto se predsjednik Tuđman liječi vani, a ne u Hrvatskoj, a sada smo najnormalnije razgovarali o operaciji oka predsjednika Josipovića.
Nije li se premijer upleo u pravosuđe i DORH kad je tražio nadzor Porezne uprave u Sisku?
- Ja vidim da se upleo u rad Porezne uprave, a u to se i mora »uplesti« jer je Porezna uprava Vladina institucija.
Pa rušio je DORH-ove postavke?
- Premijer je tražio objašnjenje je li Porezna uprava postupala prema zakonu i to je nekoliko puta ponovio. A zadatak rušenja DORH-ovih postavki ima obrana na sudu i to je jedino mjesto gdje se one mogu srušiti.
Očekujete li ponovno ideologiziranu kampanju za euroizbore?
- Vidjelo se da je HDZ pred EU morao značajno reterirati u odnosu na izjave koje su davali prošle godine na izborima za EP. Oni će sada ipak morati paziti da opet ne dobiju packe svojih pučana.
Što će se u SDP-u dogoditi ako opet izgubite? Prošle godine prešišao vas je HDZ. Je li to testing i za vaše unutarstranačke odnose?
- Svaki izbori su test. Pitanje je samo o kojoj se razini testiranja radi. Prošli EU izbori bili su navodno test pred lokalne izbore pa se pokazalo da se rezultati baš i ne poklapaju.
Ne mislite da će biti otvoreno i pitanje Milanovićeve odgovornosti ako ponovno izgubi?
- Sigurno je da je pozicija svih u stranci bolja kad smo prva lista po broju glasova, nego kad nismo. A što se tiče pitanja odgovornosti, pa ono je stalno otvoreno.
Vi kao da u zadnje vrijeme hvatate neku distancu prema Zoranu Milanoviću?
- Oduvijek sam na približno istoj distanci.
Analitičari vas ipak svrstavaju protiv šefa stranke u zadnje vrijeme?
-Takva pitanja su uvijek dobra da popune stupac kao i za opremu teksta. Na meni je da svojim odgovorima ne dam razloga za to.
Zašto?
- Citirat ću Načela djelovanja SDP-a iz 2006.: »Valja nam realno ocjenjivati stanje u svojoj organizaciji. Ne smije se oportunistički zatvarati oči pred postojećim deformacijama zbog kojih smo kritizirali druge«, ali tamo piše i »SDP ne može prihvatiti praksu da se pojedini stranački dužnosnici distanciraju od politike stranke, da javno - u ime tobožnje unutarstranačke demokracije i slobode - osporavaju vjerodostojnost Stranke i njenih dužnosnika kako bi time privukli medijsku pozornost a sebe predstavili kao autentične tumače te politike«. U tom dijelu mislim da niti jednim svojim nastupom o unutarstranačkim odnosima nisam narušio ta načela pa se ne može niti govoriti o svrstavanju, a posebno ne o svrstavanju protiv nekoga.
Analitičari prebrojavaju tko je uz koga u SDP-u...
- Pa oni to stalno rade, ne samo za nas nego i za svaku stranku, to im je posao.
Govori se da je sve veći broj ljudi u stranci protiv načina na koji premijer Milanović radi.
- A ja ću opet citirati načela iz 2006. »Svatko ima pravo na svoj stav, na pokretanje vlastite nove političke opcije, ali nema pravo skrivati se iza tuđih zastava, niti razarati ono čemu ne pripada kada se po tome više ne može penjati.« Pri čemu bih molio da se citiranje Račanovih načela ne protumači kao svrstavanje. Ali podsjetio bih da je u vrijeme kad su one donesene rejting SDP-a bio 16 posto. Račan percipiran kao istrošeni političar, a Sanader je bio medijska zvijezda dobrog dijela onih koji danas kritiziraju Milanovića, uz određene izuzetke.
Postoji li u SDP-u strah od predsjednika Milanovića? Razgovarate li dovoljno otvoreno na Predsjedništvu?
- S obzirom na to da u vašim tekstovima vrlo često mogu pročitati prepričanu diskusiju sa sjednica Predsjedništva, onda vjerujem da čitatelji već imaju uvid i zaključuju da su rasprave otvorene, a da straha nema.
Kako komentirate odnos Linić-Milanović? Utječe li blokada u njihovoj komunikaciji loše na rad Vlade?
- Pregovaračka pozicija Ministarstva financija kad su u pitanju rezovi u proračunu, a prema drugim ministarstvima nije ništa slabija nego prethodnih godina. Dapače.
A kakav je vaš odnos s ministrom Linićem?
- Onakav kakav treba biti.
Objektivno, Vlada je opterećena tim sukobom.
- Ja kao član Vlade nisam opterećen. Ali to je subjektivno.
Što to govori o Vladi? Da akteri u njoj nemaju volje prevladati vlastiti sukob za opće dobro?
- U svakodnevnom funkcioniranju to ne osjećam.
Jako je teško biti novinar i s vama, članovima Vlade, razgovarati o ovoj temi. A javnost je njome opterećena, pogotovo riječka javnost.
- Ne bih ja dodatno opterećivao riječku javnost. Ona je uvijek znala prepoznati dobre stvari, posebno prilikom izbora.
Dojam je također da premijer Milanović nije dovoljno zainteresiran za ekonomska pitanja. On lakonski odgovara, pa i na analize The Economista: pa nismo mi baš toliko loši.
- Preporučam da pogledate zadnjih nekoliko premijerovih intervjua pa ćete vidjeti da je najvećim dijelom govorio o ekonomskim temama. Što se tiče The Economista čini mi se da to tamo nije izašlo. Sportski rečeno, mi smo prošle godine ušli iz Kupa Uefa u Ligu prvaka. Ondje smo bili najbolji, tu smo među slabijima. Ali igrajući s najboljima i mi napredujemo i s vremenom ćemo neke s kojima igramo i prestići.
Vi dakle u Vladi i dalje njegujete optimizam?
- Radimo najbolje što možemo i ako vjerujemo u to što radimo onda vjerujemo i da će to donijeti rezultate. Kad toga ne bude onda nema niti smisla raditi dalje. Mi vjerujemo da u Hrvatskoj u ovom trenutku nema boljih od nas. Što ne znači da ne možemo mi sami biti bolji nego što jesmo.
A bojite li se umivenog Tomislava Karamarka?
- Ja mislim da su jedini kojih se moramo bojati - mi sami. Nitko nas ne može pobijediti osim nas samih. Niti rejting HDZ-a ovisi o nama, niti obrnuto. Naš rejting, pokazalo se, ovisi samo o nama samima. Sve je na nama.
Možete li objasniti zašto se toliko otezalo s prebrojavanjem potpisa za referendum o ćirilici? Je li to sustav onemogućavao demokratsku volju građana?
- Da vas odmah ispravim - to nije referendum o ćirilici nego o smanjivanju prava nacionalnih manjina. Tako je formulirano pitanje i ne ostavlja nikakav prostor drugačijim interpretacijama. Pitanja vezana uz referendum tiče se odnosa građana i njihovog predstavničkog tijela, Hrvatskoga sabora. Članovi Vlade ne bi trebali komentirati ta pitanja, barem ne kao članovi Vlade. Čekalo se valjda sazivanje matičnog odbora.
Koji se inače saziva po Duhu svetome, sam od sebe?
- Evo, sad je sazvan, ne znam doduše tko je od Svetog trojstva tome najviše doprinio. A i planirale su se promjene Ustava, koje je upravo taj odbor i vodio, jer su sva zainteresirana javnost, čak i Ustavni sud, zaključili da je referendumska materija podnormirana i da treba intervenirati u Ustav. Pretpostavljam da je to razlog. U Saboru još nema dovoljno glasova za te izmjene, nažalost.
Još jedan neuspjeh ove Vlade?
- To jest neuspjeh, ali ne Vlade koja nije bila niti predlagatelj ustavnih promjena. Neuspjeh je zato jer su te promjene potrebne, ali za njih je potrebna dvotrećinska većina koju naša koalicija nema.
Pa ako je bio plan da se mijenja Ustav, a nije se uspjelo...
- Ako imate dobru ideju, a nikako ne ide, nije nužno to neuspjeh onoga tko inicijativu pokreće, nego baš onih koji su protiv. Mi smo jasno rekli svoj stav, napisali u vidu odredbi Ustava, baš to što se tiče referenduma je i najmanje sporno, a oni koji su protiv čine to ili iz obijesti ili imaju neke argumente. Zasad ih nisam čuo. Mi dok smo bili u oporbi, bili smo odgovorni i konstruktivni, sjetite se granice u Piranskom zaljevu, izmjena Ustava itd.
Pa ste sve lijepo odgodili. Idemo onda sve nepopularne odluke dan prije novih izbora!
- Ponekad, kad već znate da ćete se morati svađati, bolje se svađati zadnjih pet dana nego cijelo vrijeme, zar ne. Vidjeli ste1 sami da su tenzije već splasnule. Pa to je dobro.
Skidaju li vam još ćirilične ploče u Vukovaru?
- Kad ih skinu, država ih vrati.
IDS je u Istri bio zabranio uopće i sakupljanje potpisa za referendum o ćirilici na javnim mjestima. Možda je i Vlada mogla donijeti takvu odluku, s obzirom na to da je referendumsko pitanje zaista skandalozno?
- To je uvijek ono vječno pitanje jesu li u obrani demokracije dopuštena i nedemokratska sredstva... I da još jednom napomenem ne radi se o referendumu o ćirilici nego o smanjenju prava nacionalnih manjina.
Razgovarala: Tihana Tomičić
Vijesti iz medija