Ragovarala: Vanja Nezirović
MINISTAR HAJDAŠ DONČIĆ IMA VIZIJU HRVATSKE
Želi ju vidjeti s modernim vlakovima, sjajnim brodovima i kvalitetnim cestama. No odakle novac za to ministarstvu koje treba platiti 66 milijardi kuna kredita, koje je suočeno s problemom menadžerskih ugovora i visokih otpremnina.
Kašlje, grlo ga boli, promukao je. Naručuje čaj s medom, ali i kavu s nekoliko kapi likera Baileys, umjesto šećera. Smršavio je šest kilograma, ali i dalje entuzijastično priča o vlastitoj viziji Hrvatske, kao države s modernim vlakovima, snažnim avioprijevoznikom, suvremenim brodovima, kvalitetnim cestama.
„Lijepo je što imate takvu viziju, odakle novac za sve to?“ pitam ga dok sjedimo u hotelu Gjalski, smještenom na ulazu u Zabok, odakle je Hajdaš Dončić.
„Svjestan sam opće depresije. I samog me hvata tuga, ali ipak vidim izlaz“, govori mi te najavljuje: „Iz mog resora morat će otići deset tisuća ljudi do kraja mandata. Nema druge, moramo se restrukturirati da bismo opstali.“
Ministar Hajdaš Dončić uvjeren je da će Hrvatska do kraja godine dosegnuti dno, što se tiče financijske krize, a onda krenuti prema napretku.
„Moj resor će preživjeti, ali neće biti lako. Na dan 20. lipnja ove godine trgovačka društva, ustanove i agencije u mom resoru, ukupno ih je 54, imaju 66,7 milijardi kuna kreditnih zaduženja, od čega je nedospjelog duga 54,1 milijardu kuna. Dosadašnjim načinom rada to se ne može vratiti niti ona mogu opstati ako nešto ne poduzmemo“, otkriva.
Energičan, brz i otvoren
Siniša Hajdaš Dončić nije se mnogo promijenio otkako je s funkcije krapinsko-zagorskog župana preuzeo glomazno ministarstvo u kojem se njegov stranački prethodnik Zlatko Komadina pogubio. I danas je neposredan, opušten, ležeran. Ne voli formalnosti, nije bahat, a ni otresit. Najbolji frend u Vladi mu je, kaže, ministar financija Slavko Linić. „Obojica njegujemo protestantsku radnu etiku.“ S potpredsjednikom Radimirom Čačićem ima korektne odnose, a premijera Zorana Milanovića, koji mu je također prijatelj, otkako je postao ministar ne vida privatno. „Nema vremena, ali moram reći da je neki dan u Saboru uistinu bio sjajan“, hvali ga.
Hajdaš je energičan, brz, otvoren, no mnogi su se pitali je li kao ekonomist dovoljno stručan za tako obiman i specifičan sektor. „Trebalo mi je vremena da sve pohvatam, žao mi je što prije dolaska nisam uspio okupiti svoje ljude i što danas nemam više vremena baviti se strategijom...“, govori. Resor je, kaže, zatekao u ogromnim problemima.
„Pa kako da ne budem i ja ponekad u depresiji kad je u ministarstvu koje obuhvaća 54 pravna subjekta, 54, samo njih pet u dobrom stanju“, govori mi dok sjedimo u Zaboku u kojem i danas živi.
Svako jutro putuje na posao u zagrebačku Kockicu, a kako su jedan od najkompleksnijih problema u njegovu resoru Hrvatske željeznice, otkako je preuzeo funkciju svaki je petak na posao putovao vlakom.
„U 6.45 sati ukrcam se na stanici Hum-Lug i u Zaboku presjednem na vlak za Zagreb. Treba mi sat vremena, a karta me dođe 23,60 kuna. I svaki put je platim“, govori.
Isprva se svaki petak sastajao sa svim čelnim ljudima Hrvatskih željeznica. Na tim kolegijima uvidio je da su tvrtke unutar HŽ Holdinga potpuno nekoordinirane te da međusobno razmjenjuju netočne, čak i neusklađene podatke.
„Svaki put kad bih došao na sastanak dočekala bi me ogromna gomila papira, neuvezanih, jer su mi rekli da u Holdingu nemaju tako veliku klamericu“, prisjetio se bizarnog detalja koji slikovito opisuje funkcioniranje toga glomaznog sustava koji zapošljava više od 17 tisuća ljudi. Danas mu sva društva mailom šalju podatke o svojim mjesečnim aktivnostima, pa mi na svom iPadu pokazuje kako je gomile papira zamijenio preglednim rasporedom.
„Polako napreduju, ne mogu reći da se nisu pomaknuli s mjesta. Očito je došlo do ekonomskog pomaka, ali direktori pritom moraju biti i socijalno osjetljivi“, govori ministar, osvrćući se na slučaj direktora HŽ Putničkog prijevoza Damira Grgića kojeg je smijenio nakon sastanka s predstavnicima sindikata i radnika TŽV Gredelja, koji su prosvjedovali zbog najava otpuštanja oko 700 radnika i pokretanja stečaja te tvrtke.
Smjena direktora
Grgić je u vrijeme sastanka otišao na put u Njemačku. „Umjesto u Zagrebu, bio je u Berlinu. Bila je to...“, kaže ministar. Kao i ona s raspisivanjem natječaja za nabavu luksuznog automobila koji je ministar poništio.
Smijenio je u posljednja dva mjeseca još dva direktora: jednog iz Zračne luke Rijeka te drugog iz Hrvatske kontrole zračne plovidbe.Također je od bivšeg direktora tvrtke Remont iz HŽ-a zatražio da vrati otpremninu od 300-tinjak tisuća kuna, koju je uzeo otišavši iz HŽ-a u kojem se kasnije opet zaposlio.
„Potpisao je da će vratiti novac, a uvest ćemo i pravilo da kad jednom netko ode uz otpremninu, više se ne može zaposliti u HŽ-u“, najavljuje.
Što se tiče Gredelja koji je ovih dana glavna tema, kaže da im je jedini spas stečaj u koji će do 1. listopada. U protivnom bila bi likvidacija. Čuo je za nesretan slučaj radnika koji je ovih dana prosvjedovao na Markovu trgu te počinio samoubojstvo.
Novi vlakovi
„Tužno je to, izrazio sam saučešće njegovim šefovima, nisam nazvao njegovu obitelj jer ne znam što se točno dogodilo, ali što god bilo, to je tužno. Zato ponavljam da će svi oni radnici koji kasnije neće ostati u Gredelju dobiti stimulativne otpremnine kroz HŽ Putnički“, najavljuje.
Plan je da nakon stečaja u Gredelju od ukupno 1400 radnika ostane njih malo više od 800.
„Plan je da u cijelom HŽ u do 2016. ostane deset tisuća ljudi, a sad ih ima 17 tisuća. Zato će do studenoga HŽ podići kredit od 1,2 milijarde kuna za nove investicije, otpremnine i rješavanje ostalih aktivnosti. Raspisat ćemo uskoro natječaj za nabavu 44 nova vlaka: 32 električna i 12 dizelskih vlakova“, navodi ministar Hajdaš Dončić te dodaje kako očekuje da će se na natječaj javiti i domaći Končar za koji se, kaže, nada da će biti konkurentan stranim proizvođačima. U sklopu restrukturiranja Hrvatskih željeznica ukinut će se, najavljuje, HŽ Holding te tvrtke HŽ Vuča vlakova, koja se dijeli između HŽ Carga i HŽ Putničkog prijevoza.
Nekretnine u vlasništvu HŽ-a stavit ćemo u funkciju, a kad je riječ o zagrebačkom kolodvoru, želim da izgleda kao što izgledaju svjetski kolodvori“, govori Hajdaš Dončić.
Afera koja mu je poremetila godišnji odmor je ona s mailom koji je procurio u javnost, a prema kojem je ispalo da se potencijalni budući zamjenik direktora Zračne luke hvali novom pozicijom, iako je natječaj za tu funkciju tek bio raspisan.
„Krunoslav Šams preuzet će čelno mjesto u novoj tvrtki koju ćemo osnovati, a gospodinu Tončiju Peoviću ionako do dolaska koncesionara istječe mandat. Šams će na toj poziciji ostati do svibnja sljedeće godine, kad koncesionar prema ugovoru preuzima posao gradnje novog putničkog terminala nakon čega se vraća u ministarstvo“, kaže ministar Hajdaš. Aferu s mailom je, kaže, preživio, ali pokvarila mu je ljetovanje. Ovih dana u ministarstvu se susreo s potencijalno novim skandalom oko kadroviranja.
Uštede na nabavi
Na čelno mjesto Hrvatske agencije za poštu i elektroničke komunikacije zamalo je imenovan bivši direktor iz Odašiljača i veza Denis Kulišić, koji je također iz tvrtke otišao s otpremninom od 200-tinjak tisuća kuna. Problema s velikim otpremninama u slučaju otkaza te menadžerskim ugovorima kaže da još uvijek imaju u Croatia Airlinesu.
Primjerice, Srećko Šimunović iz Croatia Airlinesa ima pravo na otpremninu od 2,5 milijuna kuna u slučaju otkaza. Također, prema menadžerskim ugovorima u tvrtki još postoje ljudi s plaćama višim od 16 tisuća kuna plus sve ostale pogodnosti poput plaćenog računa za mobitel, službenog auta, službenih kartica. Restrukturiranje, kaže, očekuje i Croatia Airlines, koji je također u financijskim problemima.
„Baš sam jučer imao sastanak sa šefom CA Krešimirom Kučkom i Sinišom Petrovićem, na kojem smo zaključili da se na javnoj nabavi može uštedjeti od 20 do 30 milijuna kuna. Javna je tajna da je javna nabava CA curila na sve strane. Također sam im rekao da ako naiđu na potencijalna kaznena djela iz prošlosti, neka ih proslijede DORH-u“, govori.
U ministarstvu, kaže, dosad nije naišao ni na jedan potencijalni slučaj kaznenog djela. „Ali sve prijave koje dobijemo, baš smo nedavno dobili jednu, pravna služba odmah proslijedi DORH-u, to je ipak njihov posao“, kaže Hajdaš Dončić.
Za Croatia Airlines, kaže, bit će najgore ova i sljedeća godina, a nabavu četiriju aviona za koje je potpisan ugovor pokušat će bez penala prolongirati do 2020. godine.
„Morat će i oni smanjiti broj ljudi, ali ne drastično, možda za njih stotinjak, te će morati postati skromniji prijevoznik s naglaskom na čarter“, najavljuje Hajdaš Dončić te dodaje da neće biti nikakvog povezivanja s JAT-om, a ni s drugim susjednim kompanijama, jer su to ekonomski mrtvaci te to ne bi bilo isplativo.
Što se tiče koncesije na autoceste, ministar kaže da je postupak u fazi, da je raspisan međunarodni natječaj za pronalazak savjetnika koji će im predložiti najbolje modele, pa i same koncesionare koji bi bili najbolji za pojedini model.
„Cijena savjetnika ima dva dijela: jedan je fiksni dio prema kojem može tražiti maksimalno četiri milijuna kuna, a drugi dio je varijabilan, naplaćuje se iz samog posla i može maksimalno iznositi do 70 milijuna kuna. No, ovisno o modelu, dogovarat će se i isplata savjetnika, ali u svakom slučaju ispod 2,5 milijarde eura nije nam isplativo davati autoceste“, kaže Hajdaš Dončić.
Svakodnevni izazovi
Još jedno od pitanja kojima se ovih dana bavi je i Pelješki most.
„ Apsolutno je nužan, ali pokušavamo ga riješiti u fazama. Most se sigurno neće moći početi graditi prije 2014., a ni biti gotov do 2018, a dotad također moramo funkcionirati.U svakom slučaju, on može biti sagrađen za 1,3 milijarde kuna“, kaže.
Sve su to izazovi s kojima se svakodnevno susreće ministar Hajdaš Dončić, koji iz ministarstva ne izlazi prije 19 sati.
„Nije mi žao što sam otišao s mjesta župana, ovo mi je zaista izazov...“, dobacuje mi dok ga sa susjednog stola doziva ekipa da im se nakratko pridruži.
„Sad me svi dozivaju: ministre, ministre, ali nisam egotripaš pa mi je sve to smiješno. Doživljavam ovu funkciju kao posao, iako mi je, moram priznati, stres, i kosa mi se prorijedila....“
Vijesti iz medija