HDZ je, sada je to definitivno jasno, odlučio zaigrati na sve ili ništa. Stranka se, a to je potvrdio i nedavni stranački sabor te reakcija na zahtjev premijera Tihomira Oreškovića od petka, neće odreći Tomislava Karamarka. Za ministra pomorstva, prometa i veza Olega Butkovića, koji je na Saboru dobio rekordan broj glasova HDZ-ove baze u izboru za potpredsjednika stranke, dileme nema: on je uvjeren daje Karamarko potpuno nevin, unatoč tome stoje otkriveno da je njegova supruga radila za lobista mađarskog MOL-a.
- Potpuno sam uvjeren da je Karamarko nevin. Vjerujte mi da ne bih pristao sjediti u Predsjedništvu stranke kojoj je on na čelu, niti bih bio ministar u Vladi u kojoj je on prvi potpredsjednik, kad ne bih bio uvjeren u to. Na ovo mogu odgovoriti i protupitanjem; zašto oni koji tvrde da Karamarko nosi neku odgovornost nisu pričekali odluku Povjerenstva za sprječavanje sukoba interesa, pa tek onda tražili njegov opoziv ako se utvrdi da je bio u sukobu interesa?
Mislite da je glasanje o povjerenju trebalo vezati uz odluku Povjerenstva?
- Mislim da je ovo pitanje sasvim nepotrebno ispolitizirano u vrlo osjetljivom političkom trenutku u kojem se odlučuje i o popunjavanju Ustavnog suda. Pozivam zato sve koji su uključeni u ovo da smirimo strasti i dogovorimo se o nastavku zajedničkog rada, jer rokovi kojima smo pritisnuti u vezi s Ustavnim sudom nameću nam veliku, rekao bih, povijesnu odgovornost. Nitko nema pravo zanemariti to.
Vratimo se ipak na slučaj vezan uz pravnu bitku oko upravljačkih prava u Ini između Vlade i mađarskog MOL-a. Je li se u HDZ-u ikada raspravljalo o arbitraži? I dok ste bili u oporbi, i sada dok ste na vlasti.
- Nismo raspravljali o tom pitanju. To nije područje mojeg interesa, pa se nisam previše ni interesirao za njega.
Znači, Karamarko na sastancima u HDZ-u nije zagovarao izlazak iz arbitraže?
- Kao što sam vam već odgovorio - o tome se nije raspravljalo.
A u Vladi? Je li na sjednicama radnih tijela Vlade uopće bilo govora o arbitraži?
- Na Vladi nikad nismo raspravljali o arbitraži s MOL-om, pa shodno tome gospodin Karamarko nije mogao ni sudjelovati u tome.
Je li točno daje HDZ početkom svibnja ultimativno od Mosta zatražio izlazak Vlade iz arbitraže s MOL-om?
- Nije. Karamarko nije čovjek koji postavlja ultimatume. Sve što znam o njegovu stavu on je izrekao javno, preko medija, i tu nije bilo nikakvih zakulisnih igara, pritisaka ili ultimatuma.
Imate li plan B? Za slučaj da Karamarkov opoziv u Saboru ipak uspije?
- Ne razmišljamo uopće o tome, jer svi podaci pokazuju da ova Vlada ima potencijal i da može biti vrlo uspješna. Ako su neki političari toliko neodgovorni da to stavljaju na vagu sa svojim osobnim politikantskim interesima, vjerujem da većina zastupnika u Saboru ipak nije. Ova Vlada ide dalje. Da se HDZ neće dati ucjenjivati, svjesni su svi ozbiljni političari.
Ako dođe do izbora, zašto mislite da će na njima pobijediti HDZ, a ne SDP?
- Zbog gospodarske pustoši i socijalne katastrofe koju je Vlada na čelu s Milanovićem i SDP-om ostavila iza sebe. Tek sada vjerujem u još bolji rezultat HDZ-a nego na prošlim izborima, jer u ovom kratkom vremenu ove naše Vlade, usprkos svim podmetanjima SDP-a, mi smo pokazali da država može izaći iz krize i da se gospodarstvo može pokrenuti. Prošla Vlada obustavljala je infrastrukturne projekte, mi ih pokrećemo, prošla Vlada zatvarala je gradilišta, mi ih otvaramo, prošla Vlada muku je mučila da povuče novac iz EU-a, mi s njima gradimo željezničke pruge i studentske kampuse... Nedavno smo saznali da je prošla Vlada i ono malo novca koji su povukli iz EU-a htjela preusmjeriti prema džepovima svojih članova, zbog čega je Europska komisija pokrenula istragu. Naši su birači dovoljno osviješteni i pismeni, pa vjerujem da se takva zastrašujuća činjenica ne može sakriti politikantskim akcijama vezanim uz neke nesporazume oko provođenja obrazovnog kurikuluma
Ovih ste dana smijenili čelnike Hrvatskih cesta, HAC-a i HŽ-a i imenovali svoje ljude. Na taj ste način izbjegli eventualnu blokadu iz Mosta. Je li to protuzakonito, s obzirom na to da o imenovanjima nije odlučila Vlada?
- Ne, nisam imenovao svoje, nego stručne ljude. Ovaj postupak imenovanja sasvim je u skladu sa zakonom. Ako sam trebao birati daljnji loš rad i možda nezadovoljstvo kolega iz Mosta, izabrao sam opciju u kojoj država neće biti talac političkih prepucavanja. Dolazi nam sezona, prometnice treba pripremiti, one će biti jako opterećene, a iz ovih nekoliko mjeseci ustanovio sam daje bilo i previše lošeg planiranja u izvođenju nekih radova i da je dolazilo do prometnih gužvi i zastoja i kad se to nije moralo dogoditi. Kvalitetan promet dio je kvalitete naše turističke ponude, a svi znamo što nam turizam znači.
Mogu li eventualni izbori zaustaviti gradnju pelješkog mosta?
- Ne mogu i ne smiju. To je infrastrukturni projekt koji ima i veliko značenje za Jadransko-jonski prometni pravac, dakle jedan od strateških europskih koridora. Samo je neodgovorna Vlada koja ne razumije strateške nacionalne interese mogla zaustaviti taj projekt i samo bi ga ista takva Vlada mogla opet zaustaviti. Ne želim vjerovati da se nama u Hrvatskoj tako nešto može dvaput dogoditi.
Što turist može misliti o Hrvatskoj, u kojoj ga trajekt do Šolte vozi sat vremena? Brže su išli parobrodi...
- Kad bi u ovoj državi samo trajekti bili tehnološki zastarjeli, bio bih jako sretan. Na nekim dionicama naših željezničkih pruga vlakovi voze takvom brzinom da su lokomotive s parnom vučom nekad išle brže. Godine tehnološkog zaostajanja ostavljaju posljedice, koje su vidljivije što tehnološki napredak ide brže. Naravno da u planu imamo i modernizaciju flote trajekata, ali kao i uvijek, morate imati financijske mogućnosti zato. Ne znam je li neka prošla Vlada mogla to pitanje vezati uz restrukturiranje i opstanak brodogradilišta. Sad je kasno razmišljati o tome. Trebamo vidjeti kako ćemo namaknuti sredstva kojima ćemo obnoviti trajektnu flotu.
Da ste vi, recimo, Šoltanin, i da živite i radite u Splitu, da biste otišli kod roditelja automobilom za vikend, trebalo bi vam Jadrolinijom 400 kuna, za put od samo devet nautičkih milja. Da ste s Lastova, ceh bi bio suludih 1500 kuna. Zašto Jadrolinija ne uvede vikend-karte? I zašto im vi,kao resorni ministar, to ne predložite?
- Ne možemo govoriti o zaustavljanju depopulacije otoka a da nam istodobno otoci nisu definirani kao posebni strateški i nacionalni interes. Nijedna prethodna Vlada nije taj problem cjelovito riješila. Najlakše bi sada bilo donijeti neko parcijalno rješenje i tako problem sakriti na neko vrijeme. Ova Vlada neće tako raditi. Radimo prijedlog cjelovitog rješavanja problema prometne povezanosti otoka.
Razgovarala Marina Karlović Sabolić
Slobodna Dalmacija, 5. lipnja 2016.
Vijesti iz medija |
Promet, pomorstvo i infrastruktura