Dok se u nekim dijelovima Hrvatske već nazire početak vrlo uspješne sezone, čiji se rast već procjenjuje na 8-10% na državnoj razini, Gari Cappelli tvrdi da može bolje. Zato već početkom tjedna putuje u London gdje ga očekuje niz sastanaka s britanskim političarima i predstavnicima turističke industrije.
Od Britanaca se, naime, može puno toga naučiti - za svaku uloženu funtu u promociju turizma, oni ostvaruju čak 23 funte povećane potrošnje. Sudeći prema programu koji je podijelio sa mnom tijekom susreta uoči svoga boravka u Velikoj Britaniji, njegova je agenda ambiciozna, a sastanci konkretni s jasnim pitanjima za britanske političare i prijedlozima za potencijalne investitore. Ministra će primiti državna ministrica za sport, turizam i naslijeđe TracevCrouch, predsjednik Odbora za kulturu, medije i sport Donjeg doma Parlamenta Damian Gollins, te će se susresti sa zastupnicima u britanskom Parlamentu, a prisustvovat će i zasjedanju Parlamenta s premijerkom Theresom May. Osim političkog segmenta, jednako je važan gospodarski - Ujedinjeno Kraljevstvo jedno je od najvažnijih i najperspektivnijih tržišta za hrvatski turizam. Samo ove godine uvodi se 19 novih letova iz dvanaest destinacija Ujedinjenog Kraljevstva. Dio putovanja je, stoga, posvećen postojećim i potencijalnim investitorima u hrvatski turizam, poput hotelskih kompanija Hilton, Arena Hospitalitv Group i Four Seasons. Nove prilike ovaj su tjedan otvorene i za zdravstveni turizam potpisivanjem ugovora s britanskim osiguravajućim društvom i prilagodbom zakona koji će omogućiti liječenje britanskih pacijenata u Hrvatskoj.
Prije svega, što će se učiniti kako bi se izbjegle gužve na graničnim prelazi ma u sezoni s obzirom na strože kontrole?
- Premijer je urgirao da se ova mjera derogira, o ovoj temi sastao se i ekspertni tim u Europskoj komisiji, a osobno sam razgovarao i sa svojim slovenskim kolegom zaduženim za turizam Zdravkom Počivalšekom, ministrom za gospodarski razvoj i tehnologiju. Pred nama je prema svim pokazateljima rekordna turistička godina, najave za ovaj uskrsni vikend su u dvoznamenkastom porastu u odnosu na lani. Svim gostima koji dolaze u Hrvatsku nužno je jamčiti sigurnost, štoj e naša komparativna prednost, a opet osigurati normalni protok putnika na graničnim prelazima.
Ovo nije prvi put da predstavnik hrvatske Vlade odlazi u službeni posjet Ujedinjenom Kraljevstvu. Ipak, istaknuli ste daje ova prilika posebna, možete li objasniti u čemu je njezin značaj?
- Posebna je po tome što prvi put ministar turizma odlazi u službeni posjet Velikoj Britaniji na jedan drugačiji način. Do sada su se službena putovanja u London uglavnom bazirala na turistički sajam WTM-a gdje su ministri vodili razgovore s turističkom industrijom, a ovaj put kroz dogovorene sastanke povezujemo politički i gospodarski segment. Sastanci će biti u Parlamentu i Vladi, na daleko višoj razini, pri čemu s ministricom turizma neću razgovarati samo o turističkom segmentu u smislu bookinga kao što se to radi na sajmovima, nego i o konkretnim zakonskim pitanjima da vidimo kako to oni rade, koja su njihova iskustva, da vidimo gdje smo mi i idemo li u dobrom smjeru, trebamo li nešto mijenjati i ako trebamo, što konkretno.
Je li upravo implementacija zakona ključna kako bi se organizacija turizma dovela na višu razinu?
- Britanci su uspjeli ostvariti rezultate koji su evidentno značajni upravo uvođenjem snažnih zakona koji su se pokazali jako bitnima. Želimo čuti kako su uspjeli svojim političkim angažmanom, ali i komunikacijom s građanima, gospodarstvenicima i cijelom industrijom donijeti zakone kojima su ostvarili uspjeh. Zakoni koje mi imamo u pripremi, primjerice Zakon o turističkim zemljištima koji će omogućiti mnoge nove investicije, godinama se pokušavaju izmijeniti. Mislim da je ovo prava prilika da čujemo iskustva drugih zemalja, poput Velike Britanije. Želimo vidjeti kako su oni riješili određene zakonske okvire, organizaciju turističkih zajednica, dakle konkretna iskustva.
Hrvatski turizam svake godine pokazuje tendenciju porasta. Ipak, postoje primjeri koji su obeshrabrujući - primjerice, pojedini gradovi-Europe imaju više posjetitelj a i veću zaradu od turizma od čitave Hrvatske. Što nam to govori, nedostaje li nam strateško promišljanje o turizmu?
- Rast interesa je očit, no dosadašnja je promidžba bila nedovoljno učinkovita za to tržište. Britanci ne prepoznaju dovoljno Hrvatsku zato što se prezentiramo regionalno - Istra, Kvarner, Dubrovnik. Britanac ne zna dovoljno o Hrvatskoj i za njega je Hrvatska još neistražena destinacija, tako da ga dodatno zbunjuje spominjanje pojedinih mjesta. Britanskom tržištu moramo biti prepoznatljivi pod nazivom Croatia, to je naš brand. U Njemačkoj je to nešto drugo, a Austrijanci prepoznaju ne samo naše regije, nego i gotovo svako mjesto.
Hrvatska kao turistička destinacija ima popularan prizvuk u Ujedinjenom Kraljevstvu, ipak broj od 600.000 gostiju prilično je skroman i ne ide tome u prilog.
- Britanci su specifični gosti, velika većina njih dolazi zrakoplovima i traže hotelski smještaj, a Hrvatska ima samo 13-14% hotelskog smještaja, dok sve druge zemlje imaju obrnutu situaciju, s više od 50% hotelskog, a manje od 20% privatnog smještaja. Britanci biraju predsezonu, odsjedaju u hotelima s četiri ili pet zvjezdica ili u vilama, ne vole vrućine, zanimaju ih vile na kontinentu s bazenima, važna im je izvanpansionska ponuda, vole izlete. Idu na tri do četiri izleta tjedno, što nam je poruka da moramo raditi na posebnim oblicima turizma. Turisti iz Velike Britanije su nam izuzetno važni, dolaze avionom, uzimaju rent-a-car, idu na izlete, odsjedaju u hotelima itd. Prema podacima smo vidjeli daje interes za charter u Hrvatskoj među britanskim gostima porastao za 60%, i to najviše izvan turističke sezone. Smatramo da broj gostiju iz Velike Britanije može biti znatno viši s obzirom na ono što mi njima doista možemo ponuditi.
Pri nedavnom susretu s britanskim veleposlanikom u Hrvatskoj Andrewom Dalgleishom razgovarali ste o britanskim investicijama u hrvatski turizam koje su i dalje prilično male. Što možete učiniti kako bi se to promijenilo?
- Velika Britanija za Hrvatsku je bitna i u segmentu investicija. Iskustva pokazuju da se nakon dvije godine poveća broj gostiju iz zemlje iz koje dolazi investicija. Zato je naš odlazak u London vrlo bitan jer ćemo se sastati s vlasnicima i predsjednicima uprava jakih korporacija i hotelskih lanaca od kojih su neki već prisutni, poput Hiltona koji traži daljnje širenje u Hrvatskoj. Nove investicije su nam jako važne, samo dolaskom grupacije Four Seasons na Hvar 320 ljudi će biti dodatno zaposleno. Hrvatskoj nedostaju takvi objekti i Britanija je prepoznala ciljnu skupinu luksuznog turizma što uključuje zdravstveni turizam, golf, nautiku, luksuzne hotele i urbane vile. Oni to prepoznaju, to je ono što je Hrvatskoj potrebno i što će u iduće dvije-tri godine doživjeti ekspanziju, ali mi moramo dodatno poraditi na promociji. Želimo već iduće godine imati veći broj novih aviolinija iz Velike Britanije prema Hrvatskoj, ito od ožujka pado kraja listopada.
Spomenuli ste hotelske grupacije i investicije u dodatne sadržaje kao stoje golf- tema koja ponavljano podiže prašinu.
- Naravno da je poljuljano povjerenje zbog primjera iz prošlosti, pogotovo kada se radi o golfu, međutim mi pred britanske investitore idemo s ozbiljnim idejama i projektima. Želimo zainteresirati neke od britanskih grupacija za ulazak u vođenje postojećih hotela ili hotela u izgradnji koji nisu definirani hoće li biti dijelom određene grupacije. Isto tako, želio bih pozitivna britanska iskustva i njihove primjere dobre prakse primijeniti na procese upravljanja turizmom u Hrvatskoj.
Uoči svake sezone postoji problem nedostatka radne snage u turizmu. Kako ga planirate riješiti?
– To je jedan od izazova. Mi s jedne strane imamo više od 200.000 službeno nezaposlenih osoba, a turizmu nedostaje 20.000 ljudi. Međutim, Hrvatska upravo proživljava ekspanziju u investicijskom ciklusu. Ove se godine otvara više od 40 obnovljenih i novoizgrađenih hotela pretežito visoke kategorije. To je više od 2000 novih kreveta. Dio ljudi koji su radili u hotelima nižih kategorija moraju biti dodatno educirani ili prekvalificirani. Mladim osobama želimo poručiti da je raditi u turizmu stvar ponosa i pozvati ih da i oni budu dijelom izvrsnih turističkih rezultata.
Razgovarala Ana Muhar
Jutarnji list, 15. travnja 2017.
Vijesti iz medija |
Turizam |
Gari Cappelli