Pojednostavljuje se procedura obnove zgrada oštećenih u potresima >
Objavljeno: 18.02.2021.
Pojednostavljuje se procedura obnove zgrada oštećenih u potresima
Vlada je na današnjoj 44. sjednici raspravila 16 točaka dnevnog reda, među kojima je Program mjera obnove zgrada oštećenih potresom na području Grada Zagreba, Krapinsko-zagorske, Zagrebačke, Sisačko-moslavačke i Karlovačke županije. Premijer Andrej Plenković istaknuo je maksimalno pojednostavljenje procedura, obrazaca i dokumenta. "To je sada prilagođeno tako da svatko bez poteškoća može krenuti u proces obnove, a država neće tražiti ni jedan dokument kojem već nije u posjedu", kazao je.
Postavljeno ukupno 1448 kontejnera za stradale
Potpredsjednik Vlade, ministar hrvatskih branitelja i ravnatelj Stožera za obnovu od potresa Tomo Medved izvijestio je kako su do sada na potresom pogođenom području postavili ukupno 1448 kontejnera i mobilnih kućica, a dodao je i kako su proces ishođenja zahtjeva za obnovu maksimalno pojednostavili.
"Osiguravanje privremenog smještaja za stanovništvo na potresom pogođenom području i dalje je među našim prioritetima. Do sada smo postavili 1448 kontejnera i mobilnih kućica, na električnu energiju priključili smo 1656 smještajnih objekata", rekao je Medved.
Dodao je kako je u stanovima i kućama u vlasništvu države trenutno smješteno 213 osoba kojima su stanovi ili kuće oštećeni ili uništeni.
"13. veljače ove godine Gradu Petrinji smo predali na korištenje kontejnersko naselje Sajmište, 81 smještajni i šest tehničkih kontejnera. Započeli smo pripremne radnje za izgradnju kontejnerskog naselja u Glini, a još će se po dva naselja graditi u Petrinji i Sisku te jedno naselje u općini Majur", kazao je Medved.
Izvijestio je i kako će u suradnji s predstavnicima civilne zaštite Republike Italije obići stožer i definirati lokacije na širem području Siska i Petrinje gdje je predviđeno postavljanje kontejnerskih naselja.
Gradovi i općine na području koje je pogodio potres dostavili su popis oštećenih građevina koje predstavljaju opasnost, te je predloženo da ih se 314 ukloni.
Mobilni uredi i mobilni stručni timovi
"Krećemo krajem ovoga tjedna s podnošenjem zahtjeva za obnovu objekata na potresom pogođenom području. Proceduru ishođenja zahtjeva smo maksimalno pojednostavili. Dogovorili smo uspostavljanje mobilnih ureda za stručnu pomoć koji će biti povezani s katastrom, gruntovnicom i drugim službenim bazama podataka, gdje će građani, samo uz predočenje osobne iskaznice i ispunjavanje jednostavnog obrasca, pokrenuti postupak obnove", najavio je Medved.
Dodao je kako će naselja obilaziti i mobilni i stručni timovi koji će stanovnicima pomagati u pojašnjavanju ispunjavanja obrazaca i rješavanju drugih administrativnih pitanja.
Mobilni ured Ministarstva poljoprivrede već je prethodno otvoren u Petrinji.
Medved je izvijestio kako stručnjaci s rudarsko-geološko-naftnog fakulteta i dalje prate pojavu otvora u tlu, odnosno urušnih vrtača.
"Izradili smo preliminarno izviješće vezano za sigurnost građana na području cijele županije", kazao je Medved.
Podsjetio je kako su 14. veljače završili s uklanjanjem oštećene zgrade bivše vojarne Zrin u Petrinji, a u ponedjeljak su započeli s radovima uklanjanja oštećene zgrade skladišta tvrtke Gavrilović u staroj gradskoj jezgri u Petrinji.
Izvijestio je kako su do sada prikupili 783 tona donirane hrane za životinje, a podijelili su približno 684 tona hrane.
Medved je naglasio kako su do sada pregledali 31.052 objekta, od čega ih 3801 ima crvenu, a 6801 objekt ima žutu naljepnicu.
Najavio je i sutrašnje održavanje sastanka s voditeljima stručnih timova koji vrše procjenu štete, a što će biti preduvjet za strukturiranje cjelokupne štete na potresom pogođenom području.
Beroš: Dosad u Hrvatsku stiglo 210.870 doza cjepiva
Dosad je u Hrvatsku stiglo 210.870 doza cjepiva, upotrijebljene su 142.222 doze, a cijepljeno je 87.169 osoba, naveo je ministar zdravstva Vili Beroš.
Jednu dozu cjepiva primilo je 32.116 osoba dok su 55.053 osobe docijepljene drugom dozom.
"U većini županija provedba prve faze cijepljenja bliži se kraju te započinje druga faza, odnosno cijepljenje osoba starije životne dobi i kroničnih bolesnika. U okviru druge faze dosad je aplicirano 20.895 doza", kazao je.
Prijavljene su 832 prijave sumnji na nuspojavu cjepiva, a najčešće su blage i prolazne reakcije.
Od ponedjeljka 22. veljače bit će u funkciji sustav prijavljivanja građana zainteresiranih za cijepljenje, najavio je Beroš. Osim prijavom kod obiteljskih liječnika građani će se moći prijaviti i putem javnog internet portala te telefonskom prijavom pozivnim centrima.
"I dalje bilježimo trend smanjenja broja novozaraženih na tjednoj razini, smanjuje se broj hospitaliziranih osoba, a broj otpuštenih je veći od broja novozaprimljenih pacijenata. Broj aktivnih slučajeva u tjedan dana smanjio se jedan posto", naveo je ministar govoreći o aktualnom stanju vezanom za koronavirus u Hrvatskoj.
U KB Dubrava stoga se, kaže, planira daljnje reduciranje bolničkih kapaciteta za covid-19 pozitivne bolesnike i povratak zdravstvenih radnika koji su tamo privremeno bili preraspoređeni u svoje matične ustanove.
Osnovano je i stručno povjerenstvo za liječenje pacijenata s postcovid posljedicama koje će izraditi stručni tekst sa svim važnim informacijama za liječnike obiteljske medicine i bolničke liječnike o očekivanim stanjima nakon covid-19 infekcije, rekao je ministar Beroš.
Izmjene Zakona o pružanju usluga u turizmu usklađene s direktivama EU
Vlada je Hrvatskom saboru uputila Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pružanju usluga u turizmu, koji će uz ostalo omogućiti putnicima da vaučere za otkazana putovanja nakon ožujka prošle godine zamijene novim aranžmanom ili dobiju povrat novca.
Ministrica turizma i sporta Nikolina Brnjac istaknula je da se izmjenama zakon dodatno usklađuje s direktivama EU-a o putovanjima u paket aranžmanima i povezanim putnim aranžmanima u pogledu povrata novca potrošačima za neizvršene putne aranžmane nakon 1. ožujka 2020. godine, a za koja su organizatori putovanja putnicima davali vaučere.
Iz tog se razloga iz Zakona briše i članak (38.a) kojim je propisana mogućnost izdavanja vaučera umjesto raskida ugovora za neizvršena aranžmanska putovanja poslije 1. ožujka 2020., čime se putniku po novom omogućava pravo na raskid ugovora o tom paket putovanju i pravo na povrat svih izvršenih plaćanja.
"Nakon stupanja na snagu izmjena i dopuna tog zakona, putnici koji su dobili vaučere moći će birati žele li ugovoriti zamjensko putovanje ili će raskinuti ugovor i ostvariti pravo na povrat uplaćenog novca, i to u roku 14 dana od raskida ugovora", naglasila je ministrica.
Izmjenama se zakon usuglašava i s EU direktivama o uslugama na unutarnjem tržištu te o priznavanju stručnih kvalifikacija za pružanje usluga turističkog vodiča, ali odgovara i na dva postupka koja je Europska komisija pokrenula protiv Hrvatske zbog povrede prava EU, a koji su u posljednjoj fazi prije pokretanja postupka pred sudom EU-a, objasnila je Brnjac.
Mijenja se i dio odredbi važećeg zakona prema kojima se posebni dio stručnog ispita koji se odnosi na popis zaštićenih cjelina/lokacija u zemlji za turističke vodiče polaže posebno za svaku županiju.
Predloženim se izmjenama, naime, omogućuje donošenje provedbenih propisa temeljem kojih bi stručni ispit za posebni dio bio organiziran na drugačiji način te bi se smanjila fragmentarnost posebnog dijela ispita.
Ministar turizma, objasnila je Brnjac, "pratećim pravilnikom propisuje popis zaštićenih cjelina ili lokaliteta po županijama, uz prethodno mišljenje ministara nadležnih za kulturu i poslove zaštite prirode".
Izmjene se odnose i na mogućnost izdavanja rješenja o ukidanju rješenja o ispunjavanju uvjeta za turističkog vodiča, propisivanje obveze registracije pružatelja usluge rent a cara i vođenja evidencije sklopljenih ugovora o najmu vozila te druge.
Inače, predloženi je zakon bio u javnoj raspravi od 8. siječnja do 7. veljače, a na njega je, prema izvješću koje je nedavno objavilo Ministarstva turizma i sporta, stiglo 445 komentara, od kojih je djelomično prihvaćeno njih 92, dok većina (232) nisu prihvaćena, a 121 komentar je primljen na znanje.
Reguliranje zdravstvenog osiguranja digitalnih nomada
Hrvatskom saboru upućene su izmjene i dopune Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju i zdravstvenoj zaštiti stranaca u Republici Hrvatskoj kojima se provodi usklađivanje sa Zakonom o strancima u dijelu reguliranja načina ostvarivanja prava na zdravstvenu zaštitu digitalnih nomada.
Izmjenama se tako omogućuje ostvarivanje prava na zdravstvenu zaštitu digitalnom nomadu - državljaninu treće zemlje koji je zaposlen ili obavlja poslove putem komunikacijske tehnologije za tvrtku ili vlastitu tvrtku koja nije registrirana u Hrvatskoj i ne obavlja poslove ili pruža usluge poslodavcima na području Hrvatske, a kojem je odobren privremeni boravak u Hrvatskoj.
Digitalni nomad nije obvezan podnijeti prijavu na obvezno zdravstveno osiguranje, odnosno obvezan je sam snositi troškove korištenja zdravstvene zaštite u zdravstvenoj ustanovi, odnosno kod zdravstvenog radnika privatne prakse ili drugog provoditelja zdravstvene zaštite u Hrvatskoj, objasnio je ministar zdravstva Vili Beroš.
Programom mjera uređeni načini i postupak obnove u potresima pogođenim županijama
Vlada je donijela Programom mjera obnove zgrada oštećenih potresom na području Grada Zagreba, Krapinsko-zagorske, Zagrebačke, Sisačko-moslavačke i Karlovačke županije, kojim se uređuje se obnova županija pogođenih potresima 22. ožujka te 28. i 29. prosinca prošle godine.
Predlagatelj Plana je Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine, usklađen je sa Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o obnovi, a ministar Darko Horvat istaknuo je da su njime uređeni načini i postupak obnove u potresima pogođenim županijama.
Propisuje se tako nadležnost da da Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje provodi odluke Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine vezano za uklanjanje i gradnju zamjenskih kuća u području proglašenim katastrofom, a Fondu za obnovu proširuje se dio nadležnost i na Sisačko-moslavačku i Karlovačku županiju.
"Propisuje se mogućnost predaje obrazaca putem aplikacije e-Obnova, smanjuje se navođenje potrebne dokumentacije te se propisuje obveza javnopravnih tijela i sudova da po službenoj dužnosti dostavljaju dokumentaciju i podatke kojima raspolažu, tako da ih podnositelji zahtjeva ne moraju dostavljati", istaknuo je.
Pojednostavljuje se postupak javne nabave, a Programu mjera dodaje se procjena vrijednosti troška usluge stručnog nadzora te se produljuju rokovi za podnošenje zahtjeva.
Potresom pogođene kulturno povijesne cjeline obnovit će se na temelju Programa koji će izraditi Ministarstvo nadležno za kulturu, u suradnji s jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Država se obvezuje da će na području na kojem je proglašena katastrofa u cijelosti financirati obnove one nekretnine u kojoj stanuju vlasnik ili njegovi srodnici, naveo je Horvat.
U model privremenog stambenog zbrinjavanja pomoću pokretnih, privremenih i montažnih objekata uključuje se i Fond za obnovu, a uvedena je i mogućnost preraspodjele proračunskih sredstava i iznad postojećih 5 posto, na postojećim i naknadno utvrđenim proračunskim stavkama.
"Utvrđuje se i djelotvorniji i brži način uklanjanja uništenih zgrada čiji ostaci prijete sigurnosti zdravlju i životima ljudi", dodao je ministar.
Država i lokalna i područna (regionalna) samouprava obvezuju se osigurati privremeni smještaj u nekretninama kojima raspolažu, za građane čiji se domovi trenutno ne mogu koristiti.
Propisat će se i izrada i donošenje programa državnih potpora koje se odnose na saniranje šteta i obnovu na području zahvaćenim potresom.
Vlada pak preuzima obvezu donošenja Odluke o financiranju najamnine za zamjenski stan građanima čiji su domovi zbog potresa neupotrebljivi za stanovanje.
Odluka o financiranju najamnine za stambeno zbrinjavanje stradalih u potresu
Donesena je i Odluka o financiranju najamnine za stambeno zbrinjavanje osoba čije su nekretnine stradale u potresima na području Grada Zagreba, Krapinsko-zagorske, Zagrebačke, Sisačko-moslavačke i Karlovačke županije.
Osnovni cilj odluke je da se privremeno osigura stambeno zbrinjavanje osoba kojima nije osiguran drugi adekvatni smještaj nakon što u im u potresima koji su se dogodili 28. i 29. prosinca prošle godine stradale nekretnine te su nakon preliminarnog pregleda označene su kao N1 (neuporabljivo – zbog vanjskog utjecaja) i N2 (neuporabljivo – zbog oštećenja).
"Korisnici financiranja najamnine predviđeni ovom Odlukom su vlasnici obiteljskih kuća, stanova i zaštićeni najmoprimci, te srodnici u pravoj liniji tih osoba, a koji su stanovali i imali prijavljeno prebivalište ili boravište u oštećenim nekretninama", naveo je Horvat.
Površina zamjenskog stana za kojeg će se financirati najamnina iznosi do maksimalno 35 metara četvornih površine stana za jednu osobu, odnosno za svaku daljnju osobu iz kućanstva još 10 metara četvornih, ali ne više od površine stana ili kuće u vlasništvu koja nije pogodna za stanovanje.
"Iznos najamnine po metru četvornom sukladno površinama određenim prema broju članova kućanstva koji će se financirati iznosi 70 kuna", rekao je Horvat.
Do 1. ožujka 2022. godine produžuje se i važenje Odluke, donesene u svibnju prošle godine, a nakon potresa od 22. ožujka, o financiranje najamnine za zamjensku nekretninu.
Razlog su novonastale štete uzrokovane potresima iz prosinca, te činjenica da na područjima koja su bila pogođena potresom 22. ožujka prošle godine obnova neće biti završena do 1. rujna ove godine, do kada je bilo predviđeno financiranje najamnine za zamjensku nekretninu.
"Sredstva za provedbu ove Odluke 100-postotni su prihvatljiv trošak novoj aplikaciji koju u ovom trenutku pripremamo prema Fondu solidarnosti EU", rekao je Horvat.
Predsjednik Vlade Andrej Plenković istaknuo je maksimalno pojednostavljenje procedura, obrazaca, dokumenta. "Sve je to sada na određeni način prilagođeno da svatko tko kreće u proces može kroz to bez nekih poteškoća, a država neće tražiti ni jedan dokument kojem već nije u posjedu", rekao je.
Vlada je na sjednici zaključkom utvrdila i da će MUP financirati troškove fizičkih i pravnih osoba koje su mobilizirane nalogom Ministarstva unutarnjih poslova - Ravnateljstva civilne zaštite radi provedbe mjera otklanjanja posljedica katastrofe uzrokovane potresom na području Sisačko-moslavačke, Zagrebačke i Karlovačke županije, a troškovi nabave roba financirat će Ministarstvo
gospodarstva i održivog razvoja – Ravnateljstvo za robne zalihe.
MUP i Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja Vlada je zadužila da podatke o nastalim i planiranim troškovima dostavljaju Ministarstvu financija koje je, pak, zadužila da nakon toga osigura preduvjete za njihovo podmirenje.
Utvrđen model dovršetak gradnje broda Nov. 514 u 3. maju
Na sjednici je donesen i Zaključak o načinu raspolaganja i završetku gradnje broda Nov. 514 koji se gradi u riječkom brodogradilištu 3. maj.
Novogradnja 514, odnosno brod za prijevoz automobila, dio je plana oporavka i pokretanja proizvodnje u 3. maju, a nalazi se i čuva u tom riječkom brodogradilištu.
Brod je bio u vlasništvu Uljanika u stečaju, koji je ugovorio posao s naručiteljem te s 3. majem kao izvođačem. Završeno je oko 70 posto broda, a naručitelj je raskinuo ugovor o gradnji još 2018. godine. Država je lani u listopadu preuzela novogradnju 514 u svoje vlasništvo, pa su u 3. maju nestrpljivo iščekivali da Vlada odluči o modelu po kojemu će taj brod biti završen.
To se danas i dogodilo te je vlada zaključkom zadužila Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja da u suradnji s Hrvatskom brodogradnjom - Jadranbrodom ugovori završetak novogradnje 514 za vlastiti interes s 3. majem, te da se pokrene završetak izgradnje broda za nepoznatog kupca, kao i da se osigura financijska konstrukcija za gradnju.
Ujedno se odobrava zaduženje Republike Hrvatske kod Hrvatske banke za obnovu i razvoj radi financiranja završetka gradnje broda.
Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja i Ministarstvo prostornog uređenja i graditeljstva i državne imovine u suradnji s Hrvatskom brodogradnjom - Jadranbrodom trebaju pokrenuti postupak odabira agenta za posredovanje pri prodaji i kupnji plovila, kao i postupak odabira tehničkog nadzora praćenja gradnje sukladno međunarodnim standardima za gradnju brodova za prijevoz automobila.
Zadužuje i Hrvatska brodogradnja - Jadranbrod da prati gotovost i ostvarenje troškova broda te namjensku potrošnju novca.
Premijer Andrej Plenković rekao je da se radi o kontinuitetu vladine aktivnosti s ciljem revitalizacije poslovanja hrvatskih brodogradilišta, osobito 3. maja.
Za izravna plaćanja za 2020. godinu 3,05 milijardi kuna
Donesena je i Uredba o financijskoj strukturi omotnice za izravna plaćanja za 2020. godinu, za što je ukupno osigurano 3,05 milijardi kuna.
To je šest posto više sredstava u odnosu na prethodnu proizvodnu godinu, kada je omotnica bila 2,87 milijardi kuna, istaknula je ministrica poljoprivrede Marija Vučković.
Uredbom se, kako je pojasnila, utvrđuje financijska struktura raspodjele sredstava za izravna plaćanja osiguranih u državnom proračunu za 2020. i 2021. godinu, a odnose se na proizvodnu 2020. godinu.
Od ukupno osiguranih 3,05 milijardi kuna najveći se dio, ili 2,63 milijarde kuna odnosi na sredstva iz Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi (ERJP), a 417,6 milijuna kuna su sredstva iz proračuna.
Po podacima koje je iznijela ministrica poljoprivrede, za osnovno plaćanje za proizvodnu 2020. godinu predviđeno je 1,3 milijardi kuna, za poljoprivredne prakse korisne za okoliš i klimu ili tzv. zelena plaćanja 907,6 milijuna kuna, za preraspodijeljena plaćanja kojima se osigurava veći dohodak malim i srednjim gospodarstvima 302,5 milijuna kuna, za mlade poljoprivrednike 60,5 milijuna kuna te za proizvodno vezana plaćanja 477,8 milijuna kuna.
U okviru proizvodno vezanih plaćanja, za potpore za krave u proizvodnji mlijeka odnosi se 158,5 milijuna kuna, za tov goveda 100,4 milijuna kuna, za krave dojilje 58 milijuna kuna, za ovce i koze 37,88 milijun kuna, za šećeru repu također 37,88 milijuna kuna, za proizvodnju povrća 15 milijuna kuna i proizvodnju voća 16 milijuna kuna.
Pokroviteljstvo nad obilježavanjem 30. godišnjice početka Domovinskog rata
Na kraju, Vlada je prihvatila pokroviteljstvo nad obilježavanjem 30. godišnjice početka Domovinskog rata, za koje su zamolbu uputili Grad Pakrac i Udruga hrvatske policije branitelja Pakraca i Lipika.