- Objavljeno: 29.03.2018.
Ministri Butković i Marić: Restrukturiranjem smo autoceste zadržali u rukama građana, a sustav postaje održiv i isplativ
Ministar financija Zdravko Marić i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković danas su u Banskim dvorima govorili o financijskom restrukturiranju cestovnog sektora.
Završetkom pregovora sa sindikatom domaćih banaka refinancirano je 1,8 milijardi eura nepovoljnih kredita cestovnih tvrtki, a kojim će se, samo na kamatama, godišnje uštedjeti 29 milijuna eura. Zajedno s prethodno dogovorenim uvjetima na međunarodnom tržištu, rezultat financijskog restrukturiranja bit će godišnje uštede od 50 milijuna eura.
Financijskim restrukturiranjem u dva koraka, Republika Hrvatska će optimizirati dug na način da će ga tvrtke u cestovnom sektoru moći uredno otplaćivati, a dug cestovnog sektora gotovo u potpunosti bit će isplaćen za oko 15 godina.
Ministar Butković rekao je kako su na sjednici Vlade dali jamstvo za zaduženje trima tvrtkama u cestarskom sektoru, što je zapravo refinanciranje postojećeg duga, na temelju najveće i najvažnije reforme koju Vlada provodi u sektoru prometa, a to je restrukturiranje i modernizacija cestovnog sektora.
„Opredjelili smo se na restrukturiranje, a ne na prodaju ili monetizaciju autocesta i danas nakon ove odluke, uz prethodnu odluku o izdavanju euroobveznice, možemo reći da smo autoceste zadržali u rukama hrvatskih građana, a ovom reformom sustav činimo održivim i isplativim“, istaknuo je ministar Butković i dodao da je današnjom odlukom Vlada uštedjela namanje 350 milijuna kuna godišnje.
Ministar Butković podsjetio je kako je uz financijsko, ključno i poslovno restrukturiranje i provedba mjera koje su navedene u Pismu sektorske politike, a koje tvrtke trebaju provesti u pet godina. Podsjetio je kako su neke od tih mjera provedene u 2017. godini, kao što su spajanje tvrtki, dobrovoljan odlazak 208 zaposlenika, a što je ušteda od 4 milijuna eura na razini jedne godine te je istaknuo kako se to nastavlja i u ovoj godini, kao i da je za sada poznato da je riječ oko sto ljudi, koji bi dobrovoljno otišli. Kao treću važnu stvar istaknuo je smanjenje troškova održavanja i poslovanja od 7%, a taj trend treba nastaviti povećavati u slijedećim godinama i pritom zadržati standarde sigurnosti na cestama. Vezano uz budući sustav naplate cestarine, ministar je rekao kako će se odgovor na pitanje budućeg sustava naplate znati krajem ove ili početkom slijedeće godine, a bit će implementiran od 2020 do 2021. godine. Također je, odgovarajući na novinarska pitanja, pojasnio da nema dodatnog poskupljenja cestarine, izuzev sezonskog od 10%, a osvrnuo se i na izvrsne rezulatate prometa na autocestama tijekom prošle godine, kao i u siječnju ove godine, gdje je zabilježen rast broja vozila od 13 %.
Zaključio je kako su sve te mjere i reforme, kao i sve ono što tvrtke moraju napraviti u slijedećih 4 do 5 godina, ključne za restrukturiranje cestovnog sektora.
Ministar Marić podsjetio je da je Svjetska banka, kao partner, ponudila jamstvo u iznosu od 350 milijuna dolara kao potporu hrvatskim nastojanjima da izađe na tržišta kapitala, ali to jamstvo na kraju nije niti bilo aktivirano jer je u međuvremenu Vlada stabilizirala javne financije, učinila iskorak po pitanju kreditnog rejtinga i smanjila cijenu duga i kapitala hrvatskih obveznica na međunarodnim i domaćim tržištima kapitala. „Prošle godine izdali smo eurobveznicu samostalno, bez tog jamstva, ali Svjetska banka ostaje naš izuzetno konstruktivan partner“, kazao je ministar financija.
Naime, u studenom prošle godine izdana je obveznica na međunarodnom tržištu vrijedna 1,275 milijardi eura, s rokom dospijeća 2030. godine, a koja je omogućila prijevremenu otplatu i refinanciranje zaduženja cestovnih tvrtki. Riječ je bila o, do tada najpovoljnijem izdanju na međunarodnim tržištima kapitala, ujedno izdanju najdulje ročnosti, kojim je realizirano 21 milijuna eura godišnjih ušteda.
Ministar Marić je istaknuo da se ovom odlukom troškovi kamata smanjuju za jednu trećinu: „Kompanije će biti sposobne otplaćivati ovaj teret duga, u idućih 15 godina očekujemo da će se dug otplatiti, odnosno svesti na minimalnu moguću mjeru“, kazao je.
Također je kazao da su cestovne kompanije sastavni dio obuhvata opće države i u potpunosti u javnom dugu, dakle 13 posto BDP-a. „Ovim odlukama mi naš javni dug ne povećavamo, transparentno i dobro upravljamo javnim dugom, restrukturiramo postojeći dug, činimo značajne uštede na kamatama i na taj način otvaramo dodatni prostor ne samo za te tri kompanije, nego i za ukupni rezultat proračuna opće države“, zaključio je ministar financija Marić.