Intervju Veljko Ostojić: Ne odustajem od smanjenja PDV-a

VL
Piše: Radmila Kovačević


Turistička sezona je uspješna, ali istina je da su nam pomogla i politička d ogađanja u konkurentskim zemljama!

Ministar turizma Veljko Ostojić svoju je prvu sezonu na toj poziciji planirao s ambicijom da se ponove odlični lanjski rezultati, a brojke su i bolje. Istodobno Grčka, Italija, Turska, Malta... bilježe minuse.

Zahvaljujući čemu Hrvatska među Europljanima iz godine u godinu uživa sve veću turističku popularnost?
– Prije svega zahvaljujući dobroj pripremi i javnog i privatnog sektora. Očito da smo mi dobro radili protekle zime i izabrali pobjedničku tržišnu strategiju, a jedan je od ključeva uspjeha i sigurnost destinacije te politička stabilnost zemlje. Osim toga, u krizi dostupnost i blizina imaju važnu ulogu. A ne treba bježati ni od toga da su nam na ruku išla i politička događanja u nekim konkurentnim zemljama. No, Hrvatska kontinuirano diže kvalitetu svoje turističke ponude i postaje sve atraktivnija. U promociji smo se ove godine fokusirali na tradicionalna tržišta, na Njemačku, Austriju, Nizozemsku i to daje rezultate. Pokušali smo do tih tržišta prodrijeti s porukom da je Jadran najbliže toplo more središnjoj Europi i očito smo učinili pozitivan pomak. Osim toga, Hrvatska ima neprikosnovene atribute kao što su ljepota zemlje, očuvanost prirodne i kulturne baštine, gostoljubivost, vrijednost za novac.
Oko prihoda ste bili optimističniji i od početka najavljivali rast tri do pet posto. Istodobno domaćini jadikuju kako gosti piju samo kavu i mineralnu, četvero ih naručuje jednu pizzu i sl. O čemu je riječ?
– Jedino su mjerodavni brojčani, odnosno financijski podaci. Konstatacije tipa – čini mi se da ima manje gostiju – potpuno su nevažne. Užasavam se izjava da su gosti loši jer malo troše. Svaki gost je dobar i dobrodošao. Mi moramo prihvatiti da u prosjeku imamo goste koji su u skladu s našom ponudom. Osim toga, od krize 2009. svi smo promijenili odnos prema potrošnji i životnom stilu. U našim turističkim odredištima iz godine u godinu ima sve više stolaca u ugostiteljskim objektima i njihov broj bitno je veći od ukupnog broja gostiju. I naravno da svi ne mogu biti puni! Vezano uz to imam samo jednu poruku: oni koji rade kvalitetno, koji imaju pažljiv i dugoročan odnos prema gostu te koji svoju ponudu koncipiraju prema ciljanoj publici nemaju problema niti će imati.
Kakve su najave za posezonu?
– Odlične, pogotovo za hotelski sektor i realno je očekivati nešto bolji fizički promet u odnosu na lanjsku rekordnu godinu.
S njemačkim tržištem imate neke posebne veze i ne krijete da Nijemce smatrate okosnicom hrvatskog turizma. No, jesu li i brojniji nego lani i zato što ih u Grčkoj, Španjolskoj, Italiji dočekuju s antipatijama zbog “lakoće” kojom Njemačka prolazi kroz krizu?
– Da, to ne krijem i mislim da je opredjeljenje na bliska i tradicionalna tržišta ispravno. U Hrvatsku su svi gosti dobrodošli, no ulagati u promociju moramo tamo gdje je povrat ulaganja najveći. Udio njemačkih turista u prvih sedam mjeseci ove godine čak je 19 posto – bilo ih je 13 posto više nego lani – a noćenja je 15 posto više, što su doista odlični rezultati. Te brojke nisu se dogodile slučajno, niti mogu biti isključivi rezultat poteškoća nekih drugih tržišta. I Max Stich, potpredsjednik njemačkog autokluba ADAC zadužen za turizam, za boravaka u Hrvatskoj nedavno nam je potvrdio kako postajemo destinacija za srednju i višu klasu njemačkih turista. S obzirom na spomenute postotke i potencijal njemačkog tržišta, tu vidimo veliku šansu tijekom sljedećih godina. Dijelovi Hrvatske udaljeni su od Münchena samo pet sati vožnje i to je prilika da Hrvatska postane cjelogodišnja destinacija za Njemačku, posebice za produžene vikende.
Stanje u zemlji pokazuje se ozbiljnijim nego kad je Vlada preuzimala vlast, pa mnogi u branši strahuju da bi najavljeno sniženja PDV-a moglo pasti u vodu. Strahuju li s razlogom?
-Ne, smanjenje PDV-a će stupiti na snagu 1. siječnja 2013., što je bio moj prioritet kad sam došao na mjesto ministra turizma.




Vijesti iz medija