Očitovanje Ministarstva u pogledu objave Jedinstvenog registra hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata

U povodu dezinformirajućih navoda pojedinih medija kako je potpredsjednica Vlade i ministrica obiteljbranitelja i međugeneracijske solidarnosti Jadranka Kosor odbila javno objaviti Jedinstveni registar hrvatskih branitelja iz Domovinskog ratMinistarstvo obiteljbranitelja i međugeneracijske solidarnosti smatra se potrebnim očitovati.

U povodu dezinformirajućih navoda pojedinih medija kako je potpredsjednica Vlade i ministrica obitelji, branitelja i međugeneracijske solidarnosti Jadranka Kosor odbila javno objaviti Jedinstveni registar hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata, Ministarstvo obitelji, branitelja i međugeneracijske solidarnosti smatra se potrebnim očitovati. Potpuno je, naime, kriva interpretacija kako je potpredsjednica Kosor osobno odbila javnu objavu Jedinstvenog registra hrvatskih branitelja, s obzirom na činjenicu da je zabrana takve objave regulirana zakonskim propisima o zaštiti tajnih i osobnih podataka, a imajući u vidu podatke koji se u Registru nalaze.

Jedinstveni registar hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata sadrži podatke o osobama kojima je u zakonom propisanom postupku priznato svojstvo hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata, svojstvo članova obitelji smrtno stradalih hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata, članova obitelji zatočenih i nestalih hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata, hrvatskih ratnih vojnih invalida iz Domovinskog rata i članova obitelji hrvatskih ratnih vojnih invalida iz Domovinskog rata. Ovi podaci u smislu članka 2. stavka 1. točke 1. Zakona o zaštiti osobnih podataka („Narodne novine“ broj: 103/03 i 118/06) imaju karakter osobnih podataka. Temeljem članka 7. Zakona osobni podaci smiju se prikupljati i dalje obrađivati uz privolu osobe na koju se podaci odnose i u slučajevima određenim Zakonom. Dakle, prvi uvjet za prikupljanje i daljnju obradu osobnih podataka je taj da za prikupljanje i dostavu podataka postoji slobodno dano i izričito očitovanje volje osobe na koju se podaci odnose, kojom ona izražava svoju suglasnost s obradom njezinih osobnih podataka u određene svrhe. Člankom 11. stavkom 3. ovog Zakona također je zabranjeno davanje osobnih podataka na korištenje svim drugim korisnicima za čiju obradu, odnosno korištenje nisu ovlašteni prema odredbama Zakona, te ako je svrha za koje se traže osobni podaci za korištenje suprotna odredbama Zakona.

Svi osobni podaci koje je prikupilo Ministarstvo obitelji, branitelja i međugeneracijske solidarnosti iz područja invalidske zaštite prikupljeni su za potrebe upravnog postupka koji se vodi u Ministarstvu obitelji, branitelja i međugeneracijske solidarnosti. Velik broj osobnih podataka prikupljen je iz baze podataka Ministarstva obrane i Ministarstva unutarnjih poslova (o pripadnosti postrojbi, ustrojbenom mjestu, činu, vremenu sudjelovanja u Domovinskom ratu, okolnostima stradavanja). Ti podaci zaštićeni su i odgovarajućim stupnjem tajnosti prema odredbama Zakona o zaštiti tajnosti podataka („Narodne novine“ broj: 108/96), i kao takve nije ih dopušteno javno objavljivati.

Iz svega izloženog potpuno je jasno da bi javno objavljivanje podataka iz Jedinstvenog registra hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata bilo protivno prethodno citiranim važećim zakonskim odredbama, a takvom radnjom bio bi povrijeđen i članak 37. Ustava Republike Hrvatske. Podaci Registra hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata sadržajno su, bez daljnjega, većeg stupnja osobnosti i kao takvi mogu se sukladno članku 37. Ustava Republike Hrvatske koristiti isključivo u zakonom određenim okvirima.

Namjera preispitivanja podataka registra „u svrhu izbacivanja uljeza“, kako je to naveo zastupnik u Hrvatskom saboru Željko Kurtov, nije zakonski dopuštena iz jednostavnog razloga što se ukidanje ili poništavanje određenih akata, kojima su pojedina prava priznata, može provoditi jedino u zakonom propisanom postupku i jedino od strane zakonom određenih državnih tijela. Takvi postupci se provode i provodit će se u svakom pojedinačnom slučaju kada se za to ispune zakonski uvjeti. Konačno, bilo kakvo postupanje od strane neovlaštenih tijela i institucija bilo bi protivno načelu poštovanja pravnog poretka Republike Hrvatske na što bi trebale upozoravati pojave koje su se nažalost prakticirale u mandatu bivše Vlade. Radi potpune jasnoće ovoga pitanja Ministarstvo obitelji, branitelja i međugeneracijske solidarnosti skreće pozornost da su svojevremeno kod aktualiziranja pitanja tajnosti jedinstvenog matičnog broja, a upravo u mandatu bivše Vlade u kojoj su bili predstavnici SDP-a i HNS-a, uvedena zakonska ograničenja javne objave JMBG-a.



Pisane vijesti