Stvorena podloga za izradu nove aplikacije državnih matica zasnovana na novim tehnologijama

Slika /Vijesti/2025/Rujan/16_rujna/Habijan.jpeg

U Ministarstvu pravosuđa, uprave i digitalne transformacije održan je završni sastanak u okviru projekta „Reforma registara građanskih stanja u Hrvatskoj korištenjem naprednih rješenja kao preduvjeta za modernu i agilnu javnu upravu“. U okviru ovoga projekta koji se provodio od siječnja 2024. godine, a financirala ga je Europska unija iz Instrumenta za tehničku potporu, izrađena je tehnička dokumentacija na temelju koje će se izraditi nova aplikacija državnih matica zasnovana na novim tehnologijama, spojit će se pet postojećih evidencija u jednu te će se strukturirati opisni podaci.

"Već dugo imamo viziju druge generacije digitaliziranih državnih matica, a s pojavom naprednih tehnologija kao što je umjetna inteligencija, pravo je vrijeme da se ta vizija i ostvari i razvije nova aplikacija državnih matica zasnovana na novim tehnologijama u kojoj će pet dosadašnjih evidencija biti spojene u jednu i gdje će za svakog građanina postojati jedinstveni profil“, kazao je ministar pravosuđa, uprave i digitalne transformacije Damir Habijan u svom uvodnom obraćanju.

Cilj je bio podići razinu kvalitete podataka u registrima osobnih stanja građana (matica rođenih, matica vjenčanih, matica umrlih, evidencija o državljanstvu i registar životnog partnerstva), kako bi se u budućem razdoblju učinili koraci koji će u konačnici dovesti još modernije i agilnije javne uprave.

Trenutno se državne matice vode u jedinstvenom informacijskom sustavu koji je izrađen 2013. godine i u kojem postoji pet različitih evidencija baziranih na činjenici, odnosno životnom događaju, a ne na osobi-jedinstvenom profilu građana, što dovodi do neusklađenosti i redundancije podataka.

Uneseni podaci bit će ažurni i točni u evidencijama i aktima u koje se preuzimaju iz registra osobnih stanja građana

Imajući na umu da podaci iz registara osobnih stanja građana predstavljaju osnovu za sve usluge koje na bilo koji način sadrže podatke o građanima, a koje pružaju javnopravna tijela, ali i privatni sektor, bilo je nužno riješiti problem neusklađenosti podataka te transformirati tekstualno zapisane bilješke u strojno čitljiv zapis i izraditi novi integrirani registar u koji će se svi podaci unijeti samo jednom. Tako uneseni podaci bit će ažurni i točni i u drugim evidencijama i aktima u koje se preuzimaju iz registra osobnih stanja građana.

U okviru ovoga projekta izrađena je tehnička dokumentacija na temelju koje će se izraditi nova aplikacija državnih matica zasnovana na novim tehnologijama, spojit će se pet postojećih evidencija u jednu te će se strukturirati opisni podaci (bilješke).

Projekt se provodio od siječnja 2024. godine, a financirala ga je Europska unija iz Instrumenta za tehničku potporu. Proveden je u suradnji Ministarstva pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, PricewaterhouseCoopers d.o.o. i SG REFORM Europske komisije kao glavnih dionika te međuresornoj suradnji s matičnim uredima u županijama i Gradu Zagrebu, Ministarstvom unutarnjih poslova, Ministarstvom financija - Poreznom upravom, Državnim zavodom za statistiku, Državnom geodetskom upravom, Hrvatskim zavodom za zdravstveno osiguranje i Hrvatskim zavodom za mirovinsko osiguranje.

Izvor: Vlada/MPUDT



Pisane vijesti | Pravosuđe