Potpredsjednik Vlade Mimica za Jutarnji list: Promijenili smo model u kojemu je potrošnja bila glavni generator rasta BDP-a i okrenuli se investicijama

Autor: Vanja Nezirović

Zavalio se u ogromnu crnu kožnu fotelju koju su mu u Vladin ured dovukli iz bivšeg kabineta Vladimira Šeksa. Nekad je Šeksa bolio kuk, pa mu je fotelja bila oslonac za kratki poslijepodnevni odmor, a potpredsjednika Vlade Nevena Mimicu nakon operacije kralježnice muči predugo stajanje. Zato se nekad ispruži u miru najljepšeg ureda u Vladi. Onaj u zgradi Europske komisije, svjestan je, neće biti tako lijep, ali je, kaže, izazovan. Plaća je skoro 20 tisuća eura. ‘Što ćete s tolikim novcem?’, pitam ga u šali. Mimica odgovara kako ne može ni zamisliti da će zarađivati toliko novca. ‘Ne znam što ću, neću ih imati vremena ni potrošiti!’, smije se.

Ovaj intervju vodili smo u petak u Vladinom uredu. Mimica se ovih dana pakira, ali to jutro smireno odgovara na pitanja. Nije mu lako dugo sjediti u istom položaju, pa se meškolji, ali strpljivo razgovara. Vidno je sretan. Izuzetno vješt diplomat na svako pitanje ima umirujući odgovor pa se čini kako nas dogodine zaista očekuje veliki preokret u gospodarskom smislu, kako vjeruje i Mimica.

Žalite li zbog napuštanja Vlade prije isteka mandata?

- Više me privlači to da će Hrvatska imati povjerenika i kako ću biti prvi iz Hrvatske. To mi je veći izazov i doživljavam to kao krunu vlastite političke karijere. Zato ne bih rekao da mi je žao, ali malo je stresno. Ipak ulazim u novo životno razdoblje, ali ne ulazim na nepoznati teritorij.

Kako komentirate dosadašnji rad Vlade? Jeste li ponosni na taj dio vlastite karijere?

- Radimo sve ono što smo rekli i zapisali u planu i programu, i to je na gotovo svim područjima vidljivo, osim na gospodarskom. Gledam područja koja sam koordinirao, unutarnju politiku, a tu je pet do šest ministarstava koja su mnogo napravila. Ministarstvo pravosuđa je mnogo napravilo: od zakonodavstva, pa do reformi. Možda se na području državne uprave stvari ne događaju onako kako je netko očekivao na početku, ali krenulo je nabolje, iako je sve to ostalo u sjeni jer nema pomaka u ulaganjima, u rastu BDP-a, u zapošljavanju. Potrebno je više vremena nego što smo pretpostavljali.

Jeste li otpočetka trebali vući odlučnije poteze u gospodarskom resoru?

- Nije se tu moglo drugačije, ne bi se mnogo napravilo. Glavna je bila promjena pristupa, što je model gospodarskog rasta. Preokrenuli smo ga sa 20-godišnje prakse, kad je potrošnja bila glavni generator rasta BDP-a, a tu potrošnju nismo mogli više plaćati vlastiti novcem i taj model je u krizi pukao. To smo promijenili, definitivno smo se okrenuli ulaganjima kao glavnom generatoru rasta BDP-a, ali dogodilo se to da ulaganja nema, pa nema stvarnog pomaka. Ali nema ga još, rekao bih.

Kako u EU komentiraju našu gospodarsku situaciju?

- Dok se nedavno nije krenulo sa zajedničkim ocjenjivanjem gospodarskih politika, prije svega fiskalnih politika zemalja članica, na razini EU nije se komentiralo nacionalne gospodarske politike. Sad i mi ulazimo u sustav šestomjesečnog ocjenjivanja ukupne fiskalne i gospodarske politike, i sigurno će tu biti prilike da se ocjenjuju i reformski planovi, ali i procesi održavanja fiskalne discipline i stvaranje uvjeta za rast. No, to je prije svega naš, domaći posao, ali treba očekivati da bi iduća godina mogla biti godina preokreta ovih negativnih trendova.

Nedostaje li ovoj Vladi u tom resoru Radimir Čačić?

- Situacija je takva da jedan čovjek, koliko god bio energičan i snažan u svom radu, jednostavno ne može preokrenuti trend.

Kojeg biste ministra izdvojili kao najuspješnijeg? Čini se da je unatoč financijskoj krizi, najpopularniji ministar financija Linić. Kako to komentirate?

- Ministar financija radi ono što ministar financija zaista treba raditi, a ministar Linić je to u ovih godinu i pol dana radio dobro. Naš program je utemeljen je na tri stupa: smanjivanje javne i državne potrošnje, pokretanje ulaganja i promjena, ili učvršćivanje sustava vrijednosti na novim osnovama. Na dva smo područja napravili vidne pomake, ministar Linić posebno u dijelu fiskalne discipline, ali to nije dovoljno jer bez rasta gospodarstva teško da se možemo održati. Linić je svoj dio napravio dobro te, iako njegov rad pogađa veliki dio stanovništva, čini se da postoji opće razumijevanje da se to treba urediti.

Tko je od ministara zakazao?

- Ne bih ih sada kritizirao. Ne vidim da je itko zakazao, svi su oni dio tima čiji će se rezultati osjetiti u trećoj godini mandata.

A što mislite o premijeru Milanoviću? Jeste li zadovoljni načinom na koji vodi Vladu?

- Premijer ima vrlo jasnu liniju po kojoj djeluje i politički i ideološki. Jednostavno ne želi bilo kakvim populističkim izjavama zadovoljavati šire mase na površnoj razini. Želi stvari prikazati onakvima kakve jesu, traži promjene i reforme do kojih dolazi i od njih ne odstupa, a pritom ne kalkulira kako će se to odraziti na njega osobno.

Zamjeraju mu bahatost...

- Konačne ocjene u djelovanju političara ili lidera ne mogu se donositi na temelju karaktera, važnije je gledati u kojem se pravcu angažirao u politici koju provodi. A u tome je dovoljno čvrst.

Kakav je vaš odnos?

- Isti kao i na početku. Prije svega smo u kolegijalno-stranačkom odnosu, nismo kućni prijatelji, ali uvijek otvoreno razgovaramo o idejama, politici i onome što treba poduzeti.

Može se zaključiti da ste stava kako ovoj Vladi nije potrebna rekonstrukcija?

- Promjena bi bila potrebna kad bi trebalo mijenjati politiku, ali tu se radi o tome da su ukupno okruženje i unutarnja situacija gori i teži nego što smo mislili i procjenjivali kad smo dolazili. Sve što se nakupilo ili što se nije radilo takvog je intenziteta da nismo to mogli ni zamisliti. Osobno sam vodio program Clean start, pokušaj da se u važnim sektorima dođe do stvarnog stanja, a pokazalo se kako je tu toliko deficita i nepokrivenih troškova da je potrebno mnogo više vremena i financija da se sanira postojeće stanje.

U Vladi se bili zaduženi za brojne poslove, a manje je poznato da ste se bavili i tajnim službama?

- Jedini sam potpredsjednik Vlade koji nije imao svoj resor i to mi je davalo mnogo širi prostor djelovanja. Formalno sam vodio koordinaciju za unutarnju politiku, koja obuhvaća djelovanje MUP-a, obranu, upravu, pravosuđe, branitelje, i tu su vidljivi pomaci na svim tim područjima. No, jednako sam tako sudjelovao u usklađivanju zakonodavnih prijedloga među resorima. Zaprimao sam i izvješća o radu tajnih službi, počeli smo i posao na zakonskom reguliranju, koji će uskoro doći na red. Njihov problem je način funkcioniranja, ne samo zakonski i organizacijski, nego funkcioniranje tih ljudi, kako ih dovesti u sklad s propisanim i zakonski uskladiti. Službe nisu bile u rasulu, nego je usmjerenost bila prema drugim interesima od onih koji se očekuju.

U Bruxellesu ćete biti zaduženi za zaštitu prava potrošača. Kakva je situacija u tom resoru u nas?

- Zakonski je uređena na istoj razini koju traži EU, ali je problem u stvarnoj realizaciji i razini svijesti što je potrošač i koliko je važna njegova uloga na tržištu. Niska je razina zaštite potrošača karakteristična za tranzicijske zemlje.

Kako komentirate nedavne lokalne izbore?

- SDP može biti zadovoljan time da stranka koja je na vlasti u vrijeme krize nije na lokalnim izborima doživjela fijasko.To je i na europskoj razini zanimljiva situacija. No, postoje mnogi kriteriji prema kojima se može ocjenjivati uspjeh u lokalnim sredinama. Zagreb je najzanimljiviji s jednog političkog, a i društvenog gledišta. Možemo mi u SDP red kako nismo izgubili jer nismo ni imali gradonačelnika, ali to bi, naravno, bilo prejednostavno obrazloženje. Sigurno je da se u Zagrebu ne radi o odnosu dvije najjače stranke HDZ-u i SDP-u, nego je to specifičan odnos snaga koji se odmjerava već dugo sa zagrebačkim gradonačelnikom.

Što mislite o SDP-ovim političkim potezima u tom, kako kažete, odmjeravanju snaga? Slučaj Holdinga, pa smjena kandidata za gradonačelnika?

- Sve smo poteze vukli u najboljoj namjeri ili iz najbolje procjene u tom trenutku. Sada, kad je činjenica da gradonačelnik nije iz SDP-a, kako većina u Skupštini nije iz SDP-a, može se kritizirati i gledati unatrag. No, to je pitanje političke procjene i namjera; jednostavno, ni danas ne postoje razlozi da se zbog ovakve volje birača drugačije gleda na poteze koje smo kao stranka vukli. Isto tako,činjenica da više nemamo većinu u Skupštini nije razlog za neko izvanredno preispitivanje unutar zagrebačke organizacije.To uopće nije potrebno, a niti bi pomoglo.

Kako komentirate izbore za EU parlament?

- Najšokantnija je bila izlaznost. Očekivali smo da ćemo dobiti najviše mjesta, a na kraju smo jednaki s HDZ-om. S te smo strane blizu očekivanja, ali radilo se o izborima koji nisu pravi, radilo se o samo godinu dana mandata u parlamentu. Ni kampanja nije baš bila dovoljno duga, a ni u informativnom smislu nije bila pogođena.

Je li SDP dobro odradio tu kampanju?

- Tako kratka kampanja nije bila usmjerena na prave teme. HDZ se proglasio pobjednikom tih izbora, a i jedini i drugi proglasili ste se pobjednicima lokalnih izbora.

Kakav rezultat prognozirate na sljedećim parlamentarnim izborima?

- Do sljedećih izbora ukupna, i gospodarska i društvena, situacija bit će promijenjena u odnosu na ovih godinu i pol, kad nismo uspjeli doseći razinu očekivanja. Ne očekujem prijevremene izbore i mislim da će SDP ući u izbornu kampanju s dobrom politikom i programom koji daje rezultate te koji će se osjetiti više tada, nego što se osjete danas.

Što mislite o odnosu s HNS-om?

- Ova Vlada zaista funkcionira kao dobra koalicijska Vlada; ako se na pojedinoj temi otvori rasprava, to ne znači opće neslaganje. Mislim da smo mi svaku raspravu o temama u kojima nismo imali isti stav, učinili javnom. Poznavajući i Račanov sustav koalicije, mislim da ovakav način međusobnih odnosa ovu koaliciju čini stabilnom i čvrstom, štoviše razgovori nikad nisu podignuti na političku razinu, o svemu se raspravlja onako kako se i treba raspravljati o Vladi. Mislim da je to bolji način nego koalicija iz 2000., koja je funkcionirala kao čvrsta politička koalicija.

Je li Čačić trebao ranije odstupiti?

- Sve u vezi s prometnom nesrećom znalo se i prije izbora i prije formiranja Vlade, pa nikome to nije bilo iznenađenje. Ratko je funkcionirao kao odlučan strateg i praktičar koji je postavio mnoge stvari, koje se danas realiziraju.

Mirela Hollv istupila je iz SDP-a...

- Radi se o kolegici koja ima čvrste osobne stavove, koje vrlo specifično izražava, ali ne mogu prihvatiti to što svoje argumente u konkretnom slučaju oko zakona kojim traži formiranje zajedničke agencije za sve nacionalne parkove, bazira na planu i programu u kojem to ne postoji. U planu i programu o tome nema ni slova. Političke stavove i odluke treba bazirati na stvarnim činjenicama.

Što mislite o radu najpopularnijeg političara, predsjednika Josipovića?

- Predsjednik sasvim dobro obavlja svoj posao, a najbolja potvrda takvom djelovanju dolazi iz svih anketa u kojima se njegovo djelovanje pozitivno ocjenjuje. 12015. će na izborima nesumnjivo biti favorit.



Vijesti iz medija