Ovih dana na Jadran bi za uskrsne blagdane trebalo stići oko 60 tisuća gostiju, nešto manje nego lani, pa su sve oči uprte u ministra turizma Darka Lorencina, od kojeg se očekuje daje s javnim i privatnim sektorom pripremio i napravio sve za još jednu dobru sezonu.
Zadnja istraživanja zadovoljstva gostiju pokazala su da nam nedostaje osmijeh, a najveće zamjerke usmjerene su na lošu komunalnu infrastrukturu u turističkim mjestima. Kako to popraviti?
- Bitna je ukupna organizacija jednog prostora, od banke, pošte, parkinga, benzinske stanice, svi su oni u konačnici turizam i svi od njega imaju pozitivne financijske efekte, ne samo hotel, ugostitelj ili iznajmljivač. Jedinice lokalne samouprave ulažu velike iznose novca u komunalnu infrastrukturu u funkciji turizma kako bi sve izdržalo pritisak u sezoni. Zbog toga moraju aktivno biti prisutne u turističkom sustavu.
Mislite da nam je turistička usluga bolja od pratećih djelatnosti?
- Stao bih u zaštitu turističkih djelatnika. Po prirodi smo ljubazni, gostoljubivi, srdačni i svi se na svojim mjestima u sektoru jako trude oko gostiju. Oni se stalno usavršavaju, ali turizam je doživljaj i svaki detalj može biti presudan u ukupnom dojmu. Mislim da su turistički djelatnici u tom pogledu na vrlo visokoj razini. Neke druge usluge to stižu brže, neke sporije, ali ipak se stvari miču nabolje
U turističkim područjima, s iznimkom gradova, ne osjeća se neka posebna živost u predsezoni, kao da su mnogi još uspavani?
- Ove godine je Uskrs znatno ranije nego lani i o tome uvijek ovisi i turistički promet koji očekujemo, a po procjenama koje smo dobili, broj gostiju bi mogao biti manji za 10 do 15 posto nego lani. Nema u tome ničeg posebnog, to je stvar kalendara. Mnogi europski gosti još su u dilemi da li krenuti na sunčani Jadran ili na posljednje ovogodišnje skijanje, jer mnoga skijališta su još pod snijegom. A kako se još najavljuje i zahlađenje, ni to nam ne ide u prilog. No, na cestama se osjeća živost i vjerujem u dobru predsezonu i još bolju sezonu.
Brojni hoteli neće se ni otvarati za Uskrs, nego tek početkom svibnja, što je loše za ideju produženja sezone.
- Ideja Hrvatska 365 jest u tome da se sve produži na predsezonu i posezonu. Otvaranje hotela je skupo ako nema gostiju, i zato je najvažnije povećati promet, a to je moguće jedino kreiranjem novih i dodatnih turističkih proizvoda.
Mogu li se hotelijerima u predsezoni dati neke olakšice, smanjiti davanja i stimulirati ih da otvaraju ranije?
-I ja sam za to da se hotelijerima daju olakšice u tom razdoblju. To je sada na dnevnom redu, jer nije čak ni presudno da su hoteli otvoreni ako u mjestu u travnju ne rade kafići, restorani, vodiči, usluge ... Ključ je zajednički dogovor u destinaciji da se želi raditi duže i bolje. Uz pomoć destinacijskog menadžmenta zajednički ćemo s lokalnim i regionalnim razinama osigurati da mjesta imaju mogućnost sve te svoje dodatne aktivnosti i napore na neki način naplatiti.
Mislite na ideju povećanja boravišne pristojbe?
- Boravišna pristojba nije se mijenjala gotovo 15 godina, pri čemu je i inflacija dodatno umanjila vrijednost. Imamo namjeru uvesti novine u način određivanja pristojbe i njezina korištenja na način da se značajan dio koristi namjenski za stvaranje novih proizvoda u destinaciji. Želja mi je tu odluku donijeti konsenzusom sa svim sudionicima u sektoru. Zauzimam se i za uvođenje pristojbe za svakog gosta s kruzera koji uplovi u luku i da to ide namjenski za uređenje destinacije, manifestacije i događanja. Oni jako opterete infrastrukturu i život grada i pošteno je da plate taj dodatni napor koji se ulaže u komunalni servis da bi sve funkcioniralo.
Stižu loše vijesti iz Poljske, čijih 30 posto kredita građana je bilo u švicarskim francima i mogli bi zbog neplaniranih troškova odustati od odmora u Hrvatskoj?
- Pratimo situaciju iz dana u dan i na temelju tih informacija reagiramo na tržištu, ovisno o situaciji. Znamo za problem građana Poljske, a oni su za srednju Dalmaciju, posebno Makarsku rivijeru, vrlo važni, među najvažnijim gostima. Prije dvije godine broj turista iz Poljske je narastao 19 posto. Tada je to bila posljedica dobre gospodarske situacije koja je pokrenula njihovo tržište, a ove godine imamo malu rezervu zbog tih novih okolnosti.
Postoje li slične naznake s još nekih tržišta?
- Ovog trenutka ne. Nizozemska bi možda mogla još ovu godinu stagnirati, a za njemačko tržište očekujemo rast od oko jedan posto i iz Velike Britanije očekujemo značajniji rast dolazaka. Vidjet ćemo što će ove godine biti s Italijom, tamo ovisimo o individualnim gostima i teško su predvidivi. Tijekom ove zime bili su nam najbrojnije tržište, pa je trend pada s talijanskog tržišta za Hrvatsku zaustavljen i sada se nadamo uzlaznim rezultatima.
Očekujete li značajniji rast s nekog tržišta u ovoj godini?
- Planiramo jače raditi na promociji u BiH, posebno Sarajevu. Lani su nam gosti iz BiH bili na 12. mjestu po brojnosti i to tržište je imalo rast od 10 posto. Prema sadašnjim informacijama, interes je pojačan i ove godine i zato ćemo ojačati aktivnosti na tom tržištu. Austrijsko tržište također ove godine odlično reagira, gdje smo postali prvi put vodeća strana destinacija, i tu je zasluga predstavništva HTZ-a u Beču velika.
Zašto nikada niste bili na Ultri u Splitu, najvećoj manifestaciji u funkciji turizma u zemlji? Hoćete li doći ove godine?
- Istina je, oba puta sam bio dan prije i izbjegao gužvu, ali ove godine ću doći. Obećao sam još lani. Uostalom, slušam tu glazbu i bit će mi drago biti u Splitu u to vrijeme. To je stvarno dobar proizvod.
Kako gledate na to da Brač i Vis ne žele ugostiti Ultra Europe party?
-To je legitiman stav. To je puno bolje nego da kažu može, a onda opstruiraju. Njihovo je pravo da odlučuju o svojoj ponudi i slažem se s tim da naprave, ili ne naprave, točno ono što žele.
Često spominjete da je turistički rast ove zime posljedica projekta Hrvatska 365. Stvarno mislite da je netko mogao u studenome čuti za to, a u prosincu odmah doći?
- Stvarno mislim da je promocija Hrvatske kao zemlje za odmor tijekom cijele godine dala rezultate i ljudi su nam došli i zimi jer su čuli da Hrvatska ima ponudu i izvan glavne sezone. Reagiralo je najbolje talijansko, austrijsko i njemačko tržište.
No, najveći rast gostiju ove zime imamo iz Koreje, gdje Hrvatska 365 nije ni stigla?
- Nije točno, radili smo promociju predsezone i u Koreji i SAD-u jer su nam značajni izvan sezone. Točno je da same prezentacije nisu mogle napraviti spektakularan pomak, ali smo se snažno orijentirali na glavne turoperatore i rast se ipak dogodio
Razgovarala: Ružica Mikačić
Vijesti iz medija |
Turizam