Vruće ljeto ne obilježava ove godine samo turističku sezonu koja bi prema svemu sudeći ponovno mogla biti rekordna po pitanju turističkog prometa. »Vruće« je i u Ministarstvu turizma koje je nedavno u javnu raspravu pustilo paket turističkih zakona koji se tiču turističkih zajednica, boravišne pristojbe i članarine te time izazvalo buru kritika diljem države jer se najavljuje ukidanje velikog broja malih turističkih zajednica. Ujedno, prošlog je tjedna Hrvatska turistička zajednica kojim predsjeda ministar turizma Darko Lorencin ukinula predstavništvo HTZ-a u Švicarskoj, ono u Španjolskoj svela na ured s jednim djelatnikom te promijenila nekoliko direktora na važnim tržištima.
Ministar smatra da su ovakvi potezi dobri jer su pokrenuli javnu raspravu, a što se tiče predstavništva smanjili troškove.
- Nedavno sam bio u Zadru gdje sam se susreo sa svih sedam župana jadranske regije gdje se ostvaruje 96 posto hrvatskog turističkog prometa. I sve smo se praktički dogovorili. Otklonili smo neke sumnje. Prijedlog zakona koji smo pustili u javnost je jedna varijanta zakonskih rješenja koja je izrađena prateći empiriju i sadrži neka naša viđenja. Htjeli smo vidjeti reakcije i da se svi snažno uključe u raspravu. I došlo je do snažne rasprave što je pozitivno. Mislim da smo zainteresirali čitav sektor i sada ćemo dobivene primjedbe obraditi, komentira kritike ministar Darko Lorencin.
- Raščistili smo pitanja oko ukidanja i neukidanja TZ-a, odnosno potencijalne centralizacije. Jasno da se ne radi o centralizaciji, ali na drugačiji način se to u zakonu ne može napisati. Kada govorimo o članarini, veliki trgovački lanci i teleoperateri uglavnom uplaćuju svoje iznose članarina u sjedište svojih tvrtki, a ne tamo gdje je promet ostvaren. S granicom od 25 posto budžeta koji se izdvaja za plaće u TZ-ima htjeli smo poručiti da više novca treba trošiti na programe, dakle na ono za što su TZ-i osnovani, a ne na plaće i upošljavanje Zbog toga dolazi do velikih disbalansa u sustavu. Ne postoji jedan jedinstveni ključ, osim da novac iz tih velikih tvrtki centraliziramo na jedno mjesto i onda ga uz formulu ravnomjerno rasporedimo na čitav teritorij države. Dakle, ne u HTZ ili Ministarstvo, nego ravnomjerno na TZ-e širom zemlje. S granicom od 25 posto budžeta koji se izdvaja za plaće u TZ-ima htjeli smo poručiti da više novca treba trošiti na programe, dakle na ono za što su TZ-i osnovani, a ne na plaće i upošljavanje. Upošljavanje je zadatak privatnog sektora. Naravno da smo oko te brojke fleksibilni i da ćemo naći točan postotak. Mijenjat ćemo ga, pojašnjava ministar.
Kada će zakoni na izglasavanje u Sabor?
- Do kraja sljedećeg tjedna doradit ćemo zakonsko rješenje i ponovno ga dati na javnu raspravu. Na taj način želimo dobiti rješenje sva tri zakona koje će se jednoglasno prihvatiti u Saboru, kao što smo to postigli sa zakonom o ugostiteljskoj djelatnosti. Zakon o turističkim članarinama morat će u hitnu proceduru zbog smanjenja članarine od 15 posto sukladno naputku Europske komisije što se Hrvatska obvezala prihvatiti. Naime, članarina se kao parafiskalni namet smanjuje za 15 posto. Ovaj zakon ide u proceduru odmah 15. rujna. Preostali će ići na prvo čitanje u Vladi sredinom rujna, pa onda u Sabor. Potom ćemo nakon saborske rasprave unijeti primjedbe, ako ih bude, pa idemo u drugo čitanje i usvajanje. Plan je to odraditi u listopadu.
Ovaj ste tjedan izmijenili dio direktora u predstavništvima HTZ-a u svijetu, a dio njih, kao onog u Švicarskoj ukinuli ili smanjili poput onog u Španjolskoj. Hoće li biti daljnjeg smanjenja broja predstavništva nacionalne turističke organizacije u svijetu?
- Najgore stanje u sustavu bilo je upravo u tim predstavništvima te smo napravili velike zaokrete. Znate i sami da je i tu bilo velike bure, ali ako treba biti bure, mora se znati da je bura dobar vjetar koji proventilira i napravi zdravu klimu. Bura je jako zdrava za ljude. Ovo je druga faza reorganizacije tih ureda, a bit će treće i četvrte. Međutim, neće biti daljnjih ukidanja predstavništva. Stavit ćemo sve te urede na kolosijek da budu u funkciji ostvarenja strateškog marketinškog plana. I to striktno moraju raditi. Angažirali smo PR koji sada radi PR za sve urede. Isto tako imamo jednog media buyera koji zakupljuje prostor na globalnoj razini. Radi se o ogromnim tvrtkama koje za isti novac mogu angažirati puno više medijskog prostora jer su lideri u tim područjima. Vidjet ćete kada budemo lansirali novu kampanju tijekom rujna, na koji način i koje efekte ćemo postizati. Jasno da se rukovodimo i uštedama, ali i učincima na tržištu. Isto kao što smo objedinili Belgiju i Nizozemsku, procijenili smo da Švicarsku, gdje ćemo ostaviti jedno osobu za podršku, mogu voditi direktori iz Beča, Pariza i Milana. Govorimo li o predstavništvu u Španjolskoj, onda ispada da nam je španjolski gost najskuplji kada ga želimo dovesti jer je cijena predstavništva visoka, a efekti su bili relativno niski. S druge strane radimo određene aktivnosti na brzorastućem tržištu dalekog Istoka. Angažirat ćemo predstavnika koji će zastupati naše interese zajedno s Hrvatskom gospodarskom komorom u Kini i Južnoj Koreji.
Razgovarala: Barbara Ban
Vijesti iz medija |
Turizam