Davor Romić (58), nestranački ministar poljoprivrede iz kvote Mosta koji je u dva mandata bio dekan Agronomskog fakulteta u Zagrebu, za Nedjeljni govori o natječaju programa ruralnog razvoja, koji je istaknut kao sporan u izvješću revizije Europske komisije
Tek što se početkom veljače prof. dr. sci. Davor Romić smjestio u kabinet ministra poljoprivrede, iz ormara su počeli ispadali kosturi iz vladavine bivšeg ministra Tihomira Jakovine. U Ministarstvo je prvo došla revizija EK istražujući eventualne nepravilnosti u provedbi natječaja za mjeru 4 Programa ruralnog razvoja. Potom je najavljeno da bi država mogla platiti kaznu jer se nije riješila spekulativne zalihe šećera, a iz ladica je ispala i sudska tužba o kvotama za šećer koje je Jakovina podijelio. Uz rješavanje tih problema ministar je uspio oformiti svoj kabinet, a kad je konačno počeo raditi, stigao je nalaz revizije EK koji nalaže da se stopira isplata 1,23 milijarde kuna dok se ne istraži sumnja u pogodovanje i stvaranje umjetnih uvjeta na natječaju za 21 tvrtku. Na kraju burnog tjedna koji je završio i prijetnjama o pokretanju kaznenih prijava protiv bivšeg vodstva u poljoprivredi s ministrom koji obnaša ovu funkciju iz kvote Mosta razgovarali smo o nekoliko važnih problema.
Revizija EK potvrdila je sumnje da je bilo pogodovanja u natječaju za mjeru 4. u provedbi Programa ruralnog razvoja. Kada ste i kako prvi put doznali da postoje problemi s tim natječajem?
- Uvijek sam s posebnom pažnjom pratio događaje u poljoprivrednom sektoru i u Hrvatskoj, pa i u EU i u svijetu općenito. Mediji su dakako prenosili informacije o negodovanju, prigovorima i upozoravanjima na moguće nepravilnosti koje su izražavah zainteresirani korisnici u vrijeme objave i evaluacije natječaja za mjeru 4 RR i na taj način sam doznao za problem. Međutim u to vrijeme još nije bilo ni naznaka mog uključivanja u Vladu, odnosno imenovanja na poziciju ministra poljoprivrede koje se poslije dogodilo.
Što ste tada poduzeli?
- Kada sam krajem siječnja 2016. postao ministar poljoprivrede, u vrlom kratkom roku održao sam sastanke, među ostalim i s djelatnicima ministarstva, agencija, predstavnicima udruga poljoprivrednih proizvođača te gospodarstvenicima u sektoru poljoprivredne i prehrambeno-prerađivačke industrije. I tada sam bio upoznat s navedenim problemom te sam među prvim koracima naložio dubinsku analizu samog programa, provedenih natječaja i pravilnika po kojima su provedeni. Ta analiza je pokazala da je potrebno učiniti neke korekcije da bi se opravdali ciljevi Programa i kako bi novac bio usmjeren u prostor kojem je namijenjen, a to je upravo ruralni prostor. To se preklopilo i s revizorskom misijom Europske komisije početkom veljače 2016. Revizija se osim redovnog nadzora provedbe IPARD-a pozabavila i određenim projektima prijavljenim u okviru natječaja iz mjere 4 Programa ruralnog razvoja. Mjera 4 postala je predmet revizorske misije zbog učestalih prijava poljoprivrednih proizvođača, ali i naših zabrinutih europarlamentaraca. Već je tada bilo jasno da je potrebno uspostaviti nove procedure i po novim procedurama ponovno pregledati sve projekte. To smo i učinili. Ponovljena provjera, odstrane Agencije za plaćanje u poljoprivredi ribarstvu i ruralnom razvoju, ukazala je na potencijalno kršenje europskih pravila u dijelu prijavljenih projekta, što je i prema uputama revizije EK trebalo proslijediti drugim nadležnim nacionalnim tijelima.
Zašto niste u travnju, kad ste javno progovorili o problemu, željeli reći koje su to 21 tvrtke pod istragom?
- Identitet 21 tvrtke koje su prijavile projekt nisam htio iznositi u travnju, a ne želim to učiniti ni sada jer sam legalist i čvrsto vjerujem da nitko nije kriv dok mu se ne dokaže krivnja. To se često zaboravlja u današnje vrijeme. Ja ne upirem prstom i ne prozivam. Samo želim da su odluke koje donosim i koje ću donositi u potpunosti u skladu s propisima naše države i europskim pravilima raspolaganja novcem svih građana EU, pa tako i građana Hrvatske.
Nakon što je došlo izvješće revizije EK, jeste li pogledali uvjete natječaja u kojima je Jakovinina administracija dopustila da se kandidiraju tvrtke koje su osnovane neposredno prije natječaja, da se dodatni bodovi dobivaju na udruživanje koje je dopušteno i takvim tvrtkama, te da mogu dobiti čak do pet milijuna eura za jedan projekt dok je limit u mnogim zemljama bio znatno manji?
- Uvjete natječaja, procedure po kojima se provode natječaji i kriterije za odabir projekata pregledao sam već prvih dana svog boravka u Ministarstvu. Razgovarao sam sa svima koji su sudjelovali u kreiranju Programa i procedura, a kako sam već rekao i s potencijalnim korisnicima. Konzultirao sam i druge institucije i agencije da bih dobio cjelovit uvid u problem i da bih bio u mogućnosti procijeniti situaciju u kojoj smo se našli. U ovom trenutku najvažnije je pronaći najbolja moguća rješenja da sredstva ne gubimo već da budu dodijeljena korisnicima. Program ruralnog razvoja i sredstva koja su nam na raspolaganju predstavljaju veliku šansu za razvoj naše poljoprivrede i ruralnih prostora samo ako se za tu namjenu i utroše.
Ne čini li vam se to, nakon rezultata natječaja i revizije EU, upravo kao umjetno stvoreni uvjeti i pogodovanje, kao što i piše EK?
- Revizija nam je jasno dala do znanja što se od nas u ovom trenutku očekuje. Očekuje se da u prvom koraku provedemo ponovnu provjeru po novoj proceduri, što smo i učinili, a u drugom koraku da sve sporne prijavljene projekte proslijedimo institucijama koje su nadležne za kontrolu korištenja novca iz Europske unije. To je upravo ono što smo i napravili. Svi sporni projekti trenutačno su na dodatnim provjerama u AFCOS mreži, očekujemo njihovo mišljenje i komentar kojim ćemo se voditi u idućim koracima.
Kako vi iščitavate izvješće revizije EK?
- Izvješće je vrlo jasno i precizno ukazalo na niz nepravilnosti i propusta prilikom provođenja i obrade natječaja iz mjere 4 Programa ruralnog razvoja. Dobili smo jasne upute i rok od dva mjeseca da provedemo postupke i izvijestimo 0 učinjenom. S aktivnostima smo počeli i prije primitka službenog izvješća EK jer smo u potpunosti bili svjesni što će se od nas tražiti i na koji način nastalu situaciju možemo riješiti. Svako kršenje pravila EU pridonosi nepovjerenju i poticanju češćih i intenzivnijih nadzora, uključujući i izricanje mjera kao što je penalizacija. Mi želimo u zajednici koje smo članica sagraditi povjerenje temeljeno na vjerodostojnosti i transparentnosti postupaka i politike koju provodimo. Nadam se da ćemo uspjeti uspostaviti sustav u kojem pojedinačni interesi i nezakoniti postupci neće ugroziti opstojnost zajednice. U ovom kratkom vremenu moga mandata upoznao sam nekoliko vrlo ambicioznih i poduzetnih mladih poljoprivrednika, otvorenih za primjenu novih tehnologija, unapređenje vlastitih gospodarstava i općenito podizanje kvalitete života baveći se ovim zahtjevnim poslom. Povećanje i zadovoljstvo takvih gospodarstava bit će mi najbolji pokazatelj uspješnosti uspostavljenog sustava.
Što to znači, da ćemo u rujnu pokušati braniti ovaj natječaj da ne bismo izgubili novac ili...?
- Novac nije izgubljen. Za rujan je zakazan redoviti sastanak s predstavnicima Europske komisije nakon provedene revizije i mi ćemo čiste savjesti i dobre volje pristupiti bilateralnim razgovorima na ovu temu. To ne znači da će se na odluke o sudbini natječaja iz mjere 4 čekati do rujna. S donošenjem odluka krenut će se čim se za to stvore uvjeti, odnosno nakon što se nadležne institucije očituju o provjeri spornih projekata.
Pitanje je kad će to biti jer tvrtke koje su pošteno prošle na natječaju pitaju se zašto odmah ne izuzmete ovu 21 spornu prijavu, a ostalima isplatite novac do završetka istrage?
- To jednostavno nije moguće prije nego što dobijemo tražena očitovanja institucija koje su nadležne za takve postupke. U ovom trenutku mi ne možemo pouzdano tvrditi da je svaka od te 21 firme neregularno prošla na natječaju. Ne bi bilo korektno prejudicirati nezakonitosti ili izložiti neka od tih poduzeća neutemeljenim kritikama. U potpunosti smo svjesni teške situacije u kojoj su se našli svi oni čiji su projekti prošli sve procedure i udovoljili svim uvjetima natječaja i pravilima Europske unije, no bolje je pričekati i donijeti pravičnu odluku nego zadužiti nekoliko generacija naših građana donošenjem loše odluke. Ovdje se ne radi o mjesecima, već o nekoliko tjedana, stoga molim za još malo strpljenja.
No svjedoci smo da je ministar Tomislav Tolušić javno pozvao na odgovornost bivšeg ministra Jakovinu i ravnatelja Agencije Pezu. Zašto vi to niste učini kao resorni ministar?
- Moj je posao osigurati da se procesi za koje sam nadležan provode sukladno procedurama, zakonima i pravilima RH i EU. Utvrđivanje odgovornosti prepustit ću onima koji su za to nadležni i kojima je to u djelokrugu rada. O ovom problemu već dugo javno govorim.
Da, ali niste puno toga rekli... Jeste li bili izloženi bilo kakvim pritiscima u vezi s tim natječajem, iz politike ili od poslovnih ljudi koji su interesno upleteni u ove poslove?
- Kada bih bio pod bilo kakvim pritiscima, bio bih ih dužan prijaviti nadležnim institucijama. Nisam se našao u takvoj situaciji. Vodio sam razgovore i izmjenjivao mišljenja s ljudima iz političkog i poslovnog svijeta, no nisam ni u jednom trenutku osjetio da sam pod pritiskom jer je moj odgovor na svako postavljeno pitanje o programu ruralnog razvoja uvijek vodio u istom smjeru. Moj odgovor je uvijek isti, a to je da sve mora biti po zakonu, transparentno, pošteno i u dobroj vjeri. Drugog puta nema. To je jedini put kojim želim ići.
Kako se nadate da će se ovaj problem rasplesti?
- Zaista se svi u Ministarstvu trudimo da dođemo do najpovoljnijeg rjesenja za sve sudionike ovog procesa: prije svega za one korisnike koji su u dobroj vjeri prijavili projekte poštujući pravila igre, za građane Hrvatske u pogledu državnog proračuna, za državnu administraciju koja će imati precizne, točne i nedvosmislene procedure i kriterije provođenja budućih natječaja i za sve one koji će se u budućnosti javiti na natječaje iz Programa ruralnog razvoja. Radimo na tome da nađemo najbolje rješenje.
Zašto jednostavno ne napravite nove uvjete natječaja i raspišete ih kako vam i savjetuje bivši ministar Jakovina?
- Za osobu koja se prihvati pozicije ministra sigurno je vrlo važna i poželjna osobina da je spreman saslušati i savjetovati se s osobama koje su upućene u probleme struke, vode ili su vodile politiku uključujući i svoje prethodnike na toj poziciji. Ipak, ovaj problem je kreiran politikom bivšeg ministra Jakovine tako da ne bih u ovom trenutku primao njegove savjete. Ja bih osobno, a i cijeli naš tim u Ministarstvu poljoprivrede, bio najsretniji da novinarsku znatiželju privuku oni koji su iskoristili sredstva Programa ruralnog razvoja na unapređenje proizvodnje i s ponosom grade svoju i našu zajedničku budućnost. Takvi primjeri učinkovitog alociranja sredstava su potrebni i za stvaranje pozitivne atmosfere u društvu, za poticanje ambicija i entuzijazma u poduzetništvu u poljoprivredi i srodnim djelatnostima, oplemenjivanje ruralnog prostora i sve druge dobrobiti za zajednicu koje se time mogu polučiti. Bivši ministar Jakovina ne može biti moj savjetnik jer da je sve radio onako kako mu je bilo povjereno, mi bismo danas bili u drugačijoj situaciji i umjesto razgovora o izvješću revizije Europske komisije razgovarali bismo o novim natječajima Programa ruralnog razvoja.
Pišemo mi i o pozitivnim primjerima, ali ljudi su očajni jer neisplaćivanje novca iz natječaja koji su dobili koči investicije i zapošljavanja i baca ih u još veće gubitke jer su dali novac za sve predradnje, a rješenja nema. Pitaju me mnogi od njih: dovodite li vi u ikakvu vezu pogodovanje Jakovine u vezi sa šećerom poduzetniku Pipuniću (koje je na sudu) sa ovom dodjelom gotovo 150 milijuna kuna njegovim tvrtkama u natječaju za ruralni razvoj?
- Rješenja o proizvodnim kvotama za šećer koje je našim šećeranama dodijelio bivši ministar Tihomir Jakovina, a koja su poništena na Upravnom sudu još su jedna nedovršena priča kojom se ova Vlada mora baviti. Na žalost, ovaj slučaj, kao i neriješeno pitanje prekomjernih zaliha šećera, za državu i za državni proračun ima financijske posljedice koje će u konačnici platiti građani Hrvatske koji s dijelom svojih teško zarađenih prihoda sudjeluju u punjenju državne blagajne. Tu ne mogu biti taktičan i blag jer nemar prema povjerenoj funkciji i prema građanima nije nešto što bih u bilo kojem trenutku mogao opravdavati ili braniti. Postoji li veza i koja je narav te veze potvrdit će nadležna tijela. Ja o tome ne želim niti mogu donositi sud.
Razgovarao: Zlatko Šimić
Vijesti iz medija |
Poljoprivreda