Ministar turizma Anton Kliman nije dospio donijeti nove turističke zakone, niti kreirati zakon o turističkom zemljištu, a mrtvo slovo na papiru ostaje i kartica s pogodnostima za domaće turiste. No, za razliku od većine kolega u Vladi, za devet mjeseci mandata će zaokružiti jedan ciklus, sezonu 2016. Krenula je dobro. Zahvaljujući Zavodu za statistiku, znamo da je za četiri mjeseca bilo 7,5% više turista i 6% više noćenja nego lani.
Što se može doznati iz eVisitora za šest proteklih mjeseci?
- Godina je probna za eVisitor i zato ne volimo uspoređivati podatke s lanjskima. No, znamo da smo za šest mjeseci imali nešto više od 4,6 milijuna turista i 18,3 milijuna noćenja, a to je plus od otprilike pola milijuna noćenja. Trud javnog i privatnog sektora daje rezultata i sezona će biti bolja od lanjske.
Koliko su loše vrijeme i EURO pokvarili lipanjske rezultate?
- Više je smetalo vrijeme nego EURO, pogotovo za kampove, ali minusi su nadoknađeni već u drugoj polovici lipnja i samo u tom mjesecu smo imali nešto više od dva milijuna turista i gotovo 10 milijuna noćenja.
Prihodi rastu brže od broja turista, za prva tri mjeseca plus je 16%, je li realno da 2016. završi s čak milijardu eura više od 7,9 milijardi lani?
- Nažalost, neće to ići baš tako. Očito se ponuda poboljšala i turisti više troše, ali struktura gostiju se mijenja u ljetnim mjesecima. Predsezonski i posezonski gosti su izdašnjiji u potrošnji. No, magičnu brojku od osam milijardi eura prihoda od stranih turista ove ćemo godine sigurno prijeći. Vjerujem da će gostiju biti oko pet-šest posto više nego lani, a za toliko, dakle za 400-tinjak milijuna eura, mogao bi rasti i prihod.
Sezona ide ka vrhuncu, a vaš mandat prema zalazu, jeste li razočarani?
- Nije to razočaranje, ali, da, žao mi je što nismo priveli kraju ono što smo započeli. Konkretno, radili smo na novim zakonima o turističkim zajednicama, boravišnoj pristojbi, uslugama u turizmu i turističkom zemljištu. S HBOR-om smo radili na mjerama za olakšavanje rekategorizacije privatnog smještaja. Poodmakle su i pripreme kartice za poticanje putovanja domaćih turista. Uostalom, sve što smo radili na kraju ćemo i predstaviti javnosti.
Na što ćete dati naglasak u radu u dva preostala mjeseca?
- Nastavit ćemo sve što smo započeli, vjerujući da će HDZ nastaviti voditi Vladu i nakon izbora. No, tko god došao, ne želimo mu ostaviti praznu vreću, već stvari dovedene do jedne razine da može birati hoće li nastaviti ili uzeti samo dio...
Mislite li da ste dali osobni doprinos sezoni koja će, čini se, biti nikad bolja?
- Gosti ne dolaze sami od sebe, a ja znam da sam dao svoj maksimum. Privatni sektor je, dakako, odradio svoje, ali važna je i promocija HTZ-a. Nije bilo zastoja ni u redovnim poslovima poput dodjela potpora sektoru, kroz razne programe, na što smo dali desetke milijuna kuna. Teško je samog sebe ocjenjivati, ali znam da sam u danim okolnostima napravio najviše što se moglo.
U promociji ste najavljivali zaokret, no HTZ ostaje isti. Biste li postupili drukčije da ste znali da će mandat biti ovako kratak?
- Ako aludirate na personalne promjene, griješite. Na pameti sam imao prije svega izmjene zakona koje bi Glavni ured HTZ-a pretvorile u brending agenciju hrvatskog turizma. Čemu o promjena vodstva bez toga?
Biste li se, pobijedi li HDZ, opet prihvatili ovog posla?
- Sve ovisi o budućem mandataru, a to će, vjerujem, biti gospodin Plenković. No, jedno je sigurno: imam se gdje vratiti, Istra i moj privatni biznis me čekaju.
Razgovarala Jolanda Rak Šajn
Vijesti iz medija |
Tourism