Ministar gospodarstva, poduzetništva i obrta Darko Horvat gostovao je u Novom danu, gdje je govorio o stanju u Uljaniku te početku poslovanja Fortenova grupe.
Upitan može li izbjeći stečaj, ministar Horvat kazao je da Vlada želi izbjeći ovakav način restrukturiranja jer bi značio dodatne troškove za porezne obveznike.
Ne želimo restrukturiranje koji bi značio dodatne troškove za porezne obveznike
"Imputacije da se nešto nije kontroliralo, mogu demantirati jednostavnim načinom, u prvom mjesecu 2017. godine utvrđena je kontrola troškova u Uljaniku. Ne želim komentirati rad pravosudnih tijela, a vjerujem da će se sve ovo istražiti i da ćemo dobiti krivce zbog ovakvog stanja u Uljaniku", ustvrdio je.
Ministar je podsjetio da se išlo u pokušaj restrukturiranja i u proces traženja novog strateškog partnera. Onome koji je odabran, kazao je Horvat, jasno je rečeno da možemo ući u posao participacijom 50-50, ali retorika strateškog partnera se promijenila i od tog trenutka brojka od 1,4 milijardi eura bila je oficijelno potpisana i data pred Vladu.
"Činjenica da bi Vlada u takvom restrukturiranju trebala pokriti sve troškove, bila je neprihvatljiva i u ovom trenutku takvog strateškog partnera ne možemo smatrati relevantnim. U prvom mjesecu 2017. godine Ministarstvo financija provelo je financijski nadzor", rekao je.
Ustvrdio je da je u trećem mjesecu 2017. minus iznosio 757 milijuna eura, dodavši da u taj poslovni račun nije bilo uključeno opterećenje državnih jamstava, koje iznosi oko 4,3 milijarde.
"Ja ne bih rekao da je nešto pošlo krivo, ali otpočetka je filozofija bila krivo osmišljena", kazao je ministar Horvat na pitanje zašto nije uspjelo strateško partnerstvo s Dankom Končarom.
"Kad smo u trenutku zadnje rekonstrukcije tražili verifikaciju i financijske mogućnosti strateškog partnera kako bi mogao pratiti rad brodogradilišta participacijom 50-50, otkriveno je da on to ne može", dodao je.
Upitan zašto su izostale ozbiljne strateške ponude stranih ulagača, ministar smatra da su ozbiljni brodograditelji otišli kad su vidjeli u kakvom stanju se društvo nalazi.
Vlada ima pripremljene tri minimalne plaće za radnike ako dođe do stečaja
Na pitanje zašto i Vlada i sudovi izbjegavaju konačnu odluku, ministar je rekao da je Vlada svoju konačnu odluku donijela te je zaustavila ovakav model financiranja brodogradnje. Dodao je da je spremna i za stečaj te ima pripremljene tri minimalne plaće za radnike ako do njega dođe.
Horvat je ocijenio da proglašenje stečaja ne mora značiti i definitivan kraj za Uljanik i 3. maj jer jedno i drugo brodogradilište funkcioniraju na pomorskom dobru i tu je nemoguća rasprodaja u nekretninskom smislu.
"Kad podvučemo crtu i kad uzmemo u obzir ovakvo opterećenje koje imaju, ustvari radimo i za jedno i drugo društvo novu perspektivu. Svjesni činjenice kakav minus postoji, ja ne vidim nijednu financijsku instituciju koja je spremna na takav način pristupiti refinanciranju ili financiranju ovakvih aktivnosti. Ako nema financijske injekcije, brodogradnje neće biti", poručio je.
Upitan što u hrvatskoj brodogradnji ostaje nakon Uljanika i 3. maja, ministar je pojasnio da je percepcija javnosti da je brodogradnja danas što je nekad bila potpuno kriva. "Dođe li brodogradilište u onu dinamiku kako su projiciranja u planovima restrukturiranja, da godišnje proizvedu 7 brodova, onda će moći funkcionirati", poručio je.
Jadrolinija ima potrebu za rekonstrukcijom svoje flote
Upitan o ideji da država bude naručitelj brodova, trajekta i vojnih brodova, ministar je pojasnio da je Hrvatska punopravna članica NATO-a te da neke velike investicije u mornaricu nisu potrebne, ali, dodao je, Jadrolinija ima potrebu za rekonstrukcijom svoje flote.
"Ono što za strateški razvoj Jadrolinije imam na stolu je potreba za 17-18 novih brodova. Da bi se eliminirala mogućnost da se ti brodovi naručuju vani, mi bismo u jednom trenutku Jadroliniju trebali izuzeti iz procesa javne nabave na način da direktnim pogodbama u jednom našem brodogradilištu rekonstruira ili izgradi brodove. To je jedna od opcija", kazao je.
Ministar je uvjeren da će Jadrolinija imati potrebu rekonstruirati ili graditi svoju flotu. Činjenica da će se otvarati javni natječaj, pojasnio je, dovodi nas u situaciju da se ti brodovi moraju ugovarati po uvjetima natječaja, što znači da bi se Jadrolinija morala izuzeti iz procesa javne nabave, ali takvu suglasnost moramo dobiti od Europske komisije.
"Namjera kolega koji vode je takva da se rekonstrukcija i novi brodovi grade ovdje u Hrvatskoj", dodao je.
Nova uprava Fortenova grupe nastavlja kontinuitet roll - upa
Na pitanje zašto se Uljanik nije mogao spašavati po modelu Agrokora, Horvat je pojasnio da ne postoji nijedna financijska institucija koja je na to spremna. "Od banaka nismo dobili nikakvu intenciju da bi se dogodila financijska injekcija u brodogradilište", dodao je.
Ustvrdio je da u ovom trenutku nova uprava Fortenova grupe nastavlja kontinuitet roll - upa, koji opterećuje poslovanje same grupe.
"Koncesijski ugovori su riješeni. Svi razgovori i dogovori koji su trajali privedeni su kraju na sretan način i ti ugovori su potpisani", zaključio je ministar Horvat.
Pisane vijesti