Počeli 6. Dani medijske pismenosti pod sloganom „U ravnoteži – ONline i OFFline“

U organizaciji Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku, u suradnji s brojnim partnerima te uz podršku Ministarstva kulture i medija i Ministarstva znanosti i obrazovanja, 6. Dani medijske pismenosti održavat će se pod sloganom „U ravnoteži – ONline i OFFline“, od 24. do 30. travnja 2023. dok će se dio aktivnosti nastaviti i slijedećih tjedana, najavljeno je danas na konferenciji za medije održanoj u Gradskoj knjižnici i čitaonici Bogdana Ogrizovića u Zagrebu.

Ove je godine fokus na utjecaju medija i društvenih mreža na mentalno zdravlje djece i mladih, kao i na problemu dezinformacija te važnosti kritičkog promišljanja i medijskog obrazovanja. Naglasak je na izgradnji zdrave slike o sebi djece i mladih u virtualnom medijskom prostoru te jačanju njihovih socijalno-emocionalnih kompetencija, ključnih vještina i „zaštitnih čimbenika“ u suvremenom okruženju, bilo virtualnom ili stvarnom.

Čestitajući učenicima čiji su radovi pobijedili na filmskom natječaju na temu „Odnosi i prijateljstva – online i offline“, ministrica kulture i medija. Nina Obuljen Koržinek je istaknula koliko je važno omogućiti mladima stjecanje znanja i vještina kako bi bili sposobni stvoriti zdravu sliku o sebi kako u stvarnom, tako i u virtualnom medijskom prostoru.

Važnost kritičkog promišljanja za sigurno konzumiranje medijskog sadržaja i korištenja društvenih mreža

Govoreći o važnosti ovogodišnjih Dana medijske pismenosti „U ravnoteži – online i offline“ ministrica je naglasila važnost kritičkog promišljanja za sigurno konzumiranje medijskog sadržaja i korištenja društvenih mreža što je i jedan od ciljeva Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. „Cilj nam je ojačati otpornost društva na dezinformacije“, istaknula je ministrica te podsjetila koliko Ministarstvo ulaže u ojačavanje kapaciteta medija, odnosno profesionalnog novinarstva. Obuljen Koržinek je također naglasila da su u završnoj fazi prijave na Javni poziv za dodjelu bespovratnih sredstava u sklopu mjere „Uspostava provjere medijskih činjenica i sustava javne objave podataka“, čiji su nositelji Ministarstvo kulture i medija i Agencija za elektroničke medije, za što je Republika Hrvatska osigurala 45 milijuna kuna, odnosno 5.972.526 eura.

Ministrica je ovaj program stavila u kontekst jednog od najvažnijih projekata Ministarstva u smislu razvoja pismenosti, kako uže, medijske, tako i one opće kulturne koja je cilj programa poput Rođenih za čitanje i različitih projekata razvoja publike od najranije dobi, koji utječu na razvoj kritičkog mišljenja i aktivnog sudjelovanja građana u kulturi i demokratskim procesima.

Sadržaji medijske pismenosti i u kurikulumu hrvatskog jezika

Državni tajnik u Ministarstvu znanosti i obrazovanja Ivica Šušak podržao je Dane medijske pismenosti i kazao da je Ministarstvo uvelo u kurikulum hrvatskog jezika sadržaje medijske pismenosti, kao i u druge formate podučavanja.

Najavio je također da će Ministarstvo obrazovanja nastaviti ulagati u različite oblike edukacije mladih, kako bi ih osnažilo da znaju prepoznati što je vrijedno u medijskim sadržajima.

Zamjenica predstojnice Ureda UNICEF-a za Hrvatsku Ana Dautović kazala je da se na filmski natječaj ove godine odazvalo 77 prijavitelja iz osnovnih i srednjih škola što je rekordni odaziv do sada i dodala da to potvrđuje da je ta tema mladima jako bliska.

Smisao projekta je, kazala je, da pomogne mladima da izgrade socio-emotivne vještine koji će im omogućiti da se nose sa izazovima online života, te da razviju pozitivnu sliku o sebi.

Tom su prilikom dodijeljene plakete učenicima osnovnih i srednjih škola, pobjednicima filmskog natječaja na temu „Odnosi i prijateljstva – online i offline“, kojeg su u sklopu Dana medijske pismenosti organizirali Agencija za elektroničke medije, UNICEF i Hrvatski filmski savez. U osnovnoškolskoj kategoriji pobijedio je film „Online (tanka linija) Offline”, autora Pie Jandrić, Iris Huđin i Noe Pirak iz OŠ Čazma, uz podršku mentorice, profesorice hrvatskoga jezika Nikoline Huđber Mesar. U srednjoškolskoj kategoriji pobijedio je film „Realnost”, učenika Elektrostrojarske škole Varaždin, Ive Osivnik i Jakova Bastalec uz podršku profesora Tibora Büna i voditelja Prve školske televizije.

Planirane brojne aktivnosti u cilju promicanja medijske pismenosti

Istraživanje Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu „U potrazi za mjerom između školskog igrališta i TikToka“ provedeno tijekom 2022. među 17.472 učenika te 3.634 učitelja i nastavnika iz 165 škola u Hrvatskoj, pokazalo je da su djeca i mladi svjesni koristi koje im je donijela moderna tehnologija, no istodobno su zabrinuti zbog negativnog utjecaja koje ima na obrazovanje, na kvalitetu slobodnog vremena, kao i na fizičko i mentalno zdravlje. Iako puno vremena provode pred ekranima i u velikoj su količini zaokupljeni sadržajima u online okruženju, uspoređujući svoje odnose na mreži i uživo, djeca i mladi radije biraju druženje uživo.

Na portalu medijskapismenost.hr koji je glavna komunikacijska platforma Dana medijske pismenosti, za besplatno preuzimanje dostupna su 33 obrazovna materijala i 30 videolekcija. U projektu sudjeluju brojni vrtići, škole, fakulteti, knjižnice, kina, medijske kuće, udruge i druge ustanove održavanjem predavanja, radionica, filmskih projekcija, panel diskusija i drugih aktivnosti s ciljem promicanja medijske pismenosti – uživo ili online.

Izvor: Ministarstvo kulture i medija/ Hina/Vlada  
 

Pisane vijesti