20. Nova javna uprava

Nova javna uprava bit će utemeljena ne pretpostavci funkcionalne države koja je servis građana i služi zadovoljavanju njihovih potreba. Razvijena i efikasna javna uprava zamašnjak je razvoja, privlačenja investicija i sudjelovanja u institucijama Europske unije.

Program Vlade za reformu javne uprave ima za cilj uspostaviti novu javnu upravu koja će postati pravi servis građana, osigurati učinkovito obavljanje društvenih poslova, pribavljanje javnih dobara i zadovoljenje bitnih, svakodnevnih potreba građana u skladu s javnim interesom i općim dobrom.

Jedan od ključnih elemenata reforme vezan je uz promjenu shvaćanja uloge i zadataka državnih i posebice lokalnih službenika. On obuhvaća i razvijanje sustava trajnog obrazovanja državnih službenika, kojim će se izgrađivati ne samo stručnost kadrova u državnoj upravi, nego i poticati promjene u ponašanju i načinu obavljanja poslova državnih službenika. Razvijat ćemo svijest da je prvenstveni zadatak državnoga i lokalnog službenika pružiti brzu i kvalitetnu uslugu korisniku, a ne upravljati ljudima i birokratizirati postupke komuniciranja s građanima. Izgradnja povjerenja u državnu upravu i uvažavanja državne uprave krajnji je cilj reforme ljudi zaposlenih u javnim službama. Vlada će ustrajati na unapređenju rada i obveznim programima edukacije državnih službenika u Državnoj školi za javnu upravu. Državna uprava ne smije biti utočište neambicioznih i nesposobnih kadrova, nego rasadnik stručnih i učinkovitih službenika. Zato ćemo osnažiti sustav objektivnoga godišnjega ocjenjivanja učinaka i stručnosti državnih službenika, uz mogućnost optimizacije broja zaposlenih u državnoj upravi unutar skupine najslabije ocjenjenih službenika.

Temelji nove javne uprave su osnovna načela njezinoga rada – usmjerenost na korisnika (građanina) i nekorumpiranost. Svrha javne uprave je pružanje usluga zbog čega korisnik tih usluga mora biti u žarištu njezinog rada.

Ciljevi koje ćemo ostvariti u konceptu nove javne uprave su:

  1. uspostaviti proizvodni (uslužni) pristup u pružanju usluga javne uprave
  2. obrazovani i kompetentni državni službenici
  3. osigurati transparentnost podataka o javnoj upravi i unutar nje
  4. provesti vodoravnu i okomitu decentralizaciju i dekoncentraciju
  5. osigurati otpornost prema političkim pritiscima
  6. osnažiti informatizaciju javne uprave i izdavanje on-line dokumenata korisnicima.

Takva reformirana i moderna državna uprava morat će biti sposobna obaviti tri važna zadatka:

  • ravnopravno sudjelovati u administrativnom djelovanju u sklopu institucija Europske unije
  • pokazati veću sposobnost predlaganja, procjene učinaka i provedbe zakonodavnih rješenja i upravnih postupaka na nacionalnoj razini
  • otvoreno, transparentno i pravodobno komunicirati s korisnicima administrativnih usluga.
  • Razvoj informacijske tehnologije važan je za gospodarski i industrijski razvoj, jednako kao i za reformu javne uprave. Uvođenje novih tehnologija u rad javne uprave donijet će uštedu, ali i učinkovitiji i otvoreniji rad. Cilj nam je integrirati sustav povezivanjem IT otoka u dijelovima državnog aparata te povećati dostupnost usluga građanima korištenjem informatizacijskih sustava koji su do sada bili isključivo unutar ureda državnoga aparata.

Vladinu IT politiku ostvarivat ćemo na sljedeći način:

  • gradnjom optičke mreže u Hrvatskoj korištenjem već postojećih sagrađenih optičkih mreža velikih državnih tvrtki, koje ih jednim dijelom ne koriste. S obzirom na to da su tvrtke državne, i sagrađena optička infrastruktura je državna. Tim projektom bi se integrirale već sagrađene optičke mreže, a dodatno bi se gradilo ono što nedostaje za potpunu integraciju, čime bi Hrvatska dobila državnu optičku mrežu na cijelom teritoriju u svom vlasništvu.
  • analogno bi se javno-javnim partnerstvom države i lokalnih zajednica gradile optičke mreže u gradovima, koje bi se jednostavno integrirale u državnu mrežu i koristile za sve potrebe. Pri tome je potrebno riješiti pitanje DTK prema načelu da je DTK javno dobro i da pripada građanima i lokalnim samoupravama.
  • integracijom postojećih računalnih mreža i baza podataka jedinica državne uprave, javnih ustanova i državnih poduzeća te osiguranje jedinstvenog korištenja, održavanja, razvoja i financiranja ICT sustava.
  • središnje državno tijelo vodit će, nadgledati i koordinirati razvoj ICT mreže i uspostavu sustava e-uprave.
  • provedbom projekata kojima će se realizirati ekspanzija širokopojasnoga Interneta u Hrvatskoj, što je osnovni preduvjet za IT razvoj neke zemlje
  • integracijom postojećih baza podataka u državi, čime će se postići nesmetana komunikacija državnog aparata u svim segmentima. To podrazumijeva gradnju novih baza i dogradnju postojećih kako bi se postiglo da tijela državne uprave od građana ne traže donošenje ili prenošenje podataka koji već postoje u sustavu državne uprave.
  • unificiranjem web sadržaja i sličnih sadržaja državnog aparata uvođenjem informatičkih sustava kako bi se smanjili troškovi njihovoga održavanja, a istodobno omogućio izravan rad na javnim sadržajima državne uprave
  • uvođenjem programa i softvera otvorenoga koda u državnu upravu za početak ondje gdje je moguće. Ovo je veliki i složen projekt koji će se raditi u segmentima s velikom pripremom. Cilj je u državnoj upravi uvesti besplatan softver, čime bi se osigurala neovisnost državne uprave o bilo kome, a time i potaknuo razvoj IT sektora koji bi sve to osiguravao i održavao.
  • uvođenjem elektroničkog identiteta koji je jedinstven za svakoga građanina i kojim bi se u budućnosti mogli organizirati popisi birača ili realizirati javne usluge za građane
  • iskorištavanjem fondova EU-a za financiranje IT projekata pogotovo iz područja edukacije (e-learning) i područja infrastrukturnih projekata.
  • poticanjem visokog obrazovanja za ICT sektor povećanjem broja studenata na tim studijima, ali i uključivanjem Sveučilišta u konkretne projekte, čime bi se gotovi stručnjaci puno brže integrirali u realni sektor u gospodarstvu, kao i razmjenu znanja i iskustava Sveučilišta i gospodarstva.

U reformu državne uprave ne ulazimo s unaprijed određenim brojčanim ciljem njezina smanjenja. Za nas je kvaliteta državne uprave ispred kvantitete. Optimalan broj zaposlenih proizaći će kao rezultat zahtjeva kvalitete, ali i novih potreba sudjelovanja naše državne uprave u radu institucija Europske unije. Stalni sustav obrazovanja i ocjenjivanja državnih službenika i njihove sposobnosti ispunjavanja zahtjeva europske kvalitete javne uprave postupno će dovesti do optimalnoga broja zaposlenih u državnoj upravi.

Financijski i politički cilj je smanjiti relativni udio potrošnje državne uprave u državnome proračunu. Stoga će masa proračunskih izdataka za državnu upravu u narednom četverogodišnjem mandatu, rasti sporije od rasta BDP-a.
Temeljni cilj reforme državne uprave je promjena ponašanja i djelovanja državnih službenika i državnih institucija na način da se u mandatnom razdoblju Vlade stvori manja, stručnija, učinkovitija, u cjelini jeftinija, ali bolje plaćena hrvatska javna uprava koja je sposobna u tom roku prijeći dugi put od vladanja i upravljanja građanima do služenja građanima.