- Objavljeno: 05.06.2016.
Ministar Butković za Slobodnu Dalmaciju: Radimo prijedlog cjelovitog rješavanja problema prometne povezanosti otoka
HDZ je, sada je to definitivno jasno, odlučio zaigrati na sve ili ništa. Stranka se, a to je potvrdio i nedavni stranački sabor te reakcija na zahtjev premijera Tihomira Oreškovića od petka, neće odreći Tomislava Karamarka. Za ministra pomorstva, prometa i veza Olega Butkovića, koji je na Saboru dobio rekordan broj glasova HDZ-ove baze u izboru za potpredsjednika stranke, dileme nema: on je uvjeren daje Karamarko potpuno nevin, unatoč tome stoje otkriveno da je njegova supruga radila za lobista mađarskog MOL-a.
- Potpuno sam uvjeren da je Karamarko nevin. Vjerujte mi da ne bih pristao sjediti u Predsjedništvu stranke kojoj je on na čelu, niti bih bio ministar u Vladi u kojoj je on prvi potpredsjednik, kad ne bih bio uvjeren u to. Na ovo mogu odgovoriti i protupitanjem; zašto oni koji tvrde da Karamarko nosi neku odgovornost nisu pričekali odluku Povjerenstva za sprječavanje sukoba interesa, pa tek onda tražili njegov opoziv ako se utvrdi da je bio u sukobu interesa?
Mislite da je glasanje o povjerenju trebalo vezati uz odluku Povjerenstva?
- Mislim da je ovo pitanje sasvim nepotrebno ispolitizirano u vrlo osjetljivom političkom trenutku u kojem se odlučuje i o popunjavanju Ustavnog suda. Pozivam zato sve koji su uključeni u ovo da smirimo strasti i dogovorimo se o nastavku zajedničkog rada, jer rokovi kojima smo pritisnuti u vezi s Ustavnim sudom nameću nam veliku, rekao bih, povijesnu odgovornost. Nitko nema pravo zanemariti to.
Vratimo se ipak na slučaj vezan uz pravnu bitku oko upravljačkih prava u Ini između Vlade i mađarskog MOL-a. Je li se u HDZ-u ikada raspravljalo o arbitraži? I dok ste bili u oporbi, i sada dok ste na vlasti.
- Nismo raspravljali o tom pitanju. To nije područje mojeg interesa, pa se nisam previše ni interesirao za njega.
Znači, Karamarko na sastancima u HDZ-u nije zagovarao izlazak iz arbitraže?
- Kao što sam vam već odgovorio - o tome se nije raspravljalo.
A u Vladi? Je li na sjednicama radnih tijela Vlade uopće bilo govora o arbitraži?
- Na Vladi nikad nismo raspravljali o arbitraži s MOL-om, pa shodno tome gospodin Karamarko nije mogao ni sudjelovati u tome.
Je li točno daje HDZ početkom svibnja ultimativno od Mosta zatražio izlazak Vlade iz arbitraže s MOL-om?
- Nije. Karamarko nije čovjek koji postavlja ultimatume. Sve što znam o njegovu stavu on je izrekao javno, preko medija, i tu nije bilo nikakvih zakulisnih igara, pritisaka ili ultimatuma.
Imate li plan B? Za slučaj da Karamarkov opoziv u Saboru ipak uspije?
- Ne razmišljamo uopće o tome, jer svi podaci pokazuju da ova Vlada ima potencijal i da može biti vrlo uspješna. Ako su neki političari toliko neodgovorni da to stavljaju na vagu sa svojim osobnim politikantskim interesima, vjerujem da većina zastupnika u Saboru ipak nije. Ova Vlada ide dalje. Da se HDZ neće dati ucjenjivati, svjesni su svi ozbiljni političari.
Ako dođe do izbora, zašto mislite da će na njima pobijediti HDZ, a ne SDP?
- Zbog gospodarske pustoši i socijalne katastrofe koju je Vlada na čelu s Milanovićem i SDP-om ostavila iza sebe. Tek sada vjerujem u još bolji rezultat HDZ-a nego na prošlim izborima, jer u ovom kratkom vremenu ove naše Vlade, usprkos svim podmetanjima SDP-a, mi smo pokazali da država može izaći iz krize i da se gospodarstvo može pokrenuti. Prošla Vlada obustavljala je infrastrukturne projekte, mi ih pokrećemo, prošla Vlada zatvarala je gradilišta, mi ih otvaramo, prošla Vlada muku je mučila da povuče novac iz EU-a, mi s njima gradimo željezničke pruge i studentske kampuse... Nedavno smo saznali da je prošla Vlada i ono malo novca koji su povukli iz EU-a htjela preusmjeriti prema džepovima svojih članova, zbog čega je Europska komisija pokrenula istragu. Naši su birači dovoljno osviješteni i pismeni, pa vjerujem da se takva zastrašujuća činjenica ne može sakriti politikantskim akcijama vezanim uz neke nesporazume oko provođenja obrazovnog kurikuluma
Ovih ste dana smijenili čelnike Hrvatskih cesta, HAC-a i HŽ-a i imenovali svoje ljude. Na taj ste način izbjegli eventualnu blokadu iz Mosta. Je li to protuzakonito, s obzirom na to da o imenovanjima nije odlučila Vlada?
- Ne, nisam imenovao svoje, nego stručne ljude. Ovaj postupak imenovanja sasvim je u skladu sa zakonom. Ako sam trebao birati daljnji loš rad i možda nezadovoljstvo kolega iz Mosta, izabrao sam opciju u kojoj država neće biti talac političkih prepucavanja. Dolazi nam sezona, prometnice treba pripremiti, one će biti jako opterećene, a iz ovih nekoliko mjeseci ustanovio sam daje bilo i previše lošeg planiranja u izvođenju nekih radova i da je dolazilo do prometnih gužvi i zastoja i kad se to nije moralo dogoditi. Kvalitetan promet dio je kvalitete naše turističke ponude, a svi znamo što nam turizam znači.
Mogu li eventualni izbori zaustaviti gradnju pelješkog mosta?
- Ne mogu i ne smiju. To je infrastrukturni projekt koji ima i veliko značenje za Jadransko-jonski prometni pravac, dakle jedan od strateških europskih koridora. Samo je neodgovorna Vlada koja ne razumije strateške nacionalne interese mogla zaustaviti taj projekt i samo bi ga ista takva Vlada mogla opet zaustaviti. Ne želim vjerovati da se nama u Hrvatskoj tako nešto može dvaput dogoditi.
Što turist može misliti o Hrvatskoj, u kojoj ga trajekt do Šolte vozi sat vremena? Brže su išli parobrodi...
- Kad bi u ovoj državi samo trajekti bili tehnološki zastarjeli, bio bih jako sretan. Na nekim dionicama naših željezničkih pruga vlakovi voze takvom brzinom da su lokomotive s parnom vučom nekad išle brže. Godine tehnološkog zaostajanja ostavljaju posljedice, koje su vidljivije što tehnološki napredak ide brže. Naravno da u planu imamo i modernizaciju flote trajekata, ali kao i uvijek, morate imati financijske mogućnosti zato. Ne znam je li neka prošla Vlada mogla to pitanje vezati uz restrukturiranje i opstanak brodogradilišta. Sad je kasno razmišljati o tome. Trebamo vidjeti kako ćemo namaknuti sredstva kojima ćemo obnoviti trajektnu flotu.
Da ste vi, recimo, Šoltanin, i da živite i radite u Splitu, da biste otišli kod roditelja automobilom za vikend, trebalo bi vam Jadrolinijom 400 kuna, za put od samo devet nautičkih milja. Da ste s Lastova, ceh bi bio suludih 1500 kuna. Zašto Jadrolinija ne uvede vikend-karte? I zašto im vi,kao resorni ministar, to ne predložite?
- Ne možemo govoriti o zaustavljanju depopulacije otoka a da nam istodobno otoci nisu definirani kao posebni strateški i nacionalni interes. Nijedna prethodna Vlada nije taj problem cjelovito riješila. Najlakše bi sada bilo donijeti neko parcijalno rješenje i tako problem sakriti na neko vrijeme. Ova Vlada neće tako raditi. Radimo prijedlog cjelovitog rješavanja problema prometne povezanosti otoka.
Razgovarala Marina Karlović Sabolić
Slobodna Dalmacija, 5. lipnja 2016.