- Objavljeno: 12.06.2019.
Prema DESI izvješću Hrvatska raste drugu godinu zaredom
Hrvatska ostvarila rast prema Indeksu gospodarske i društvene digitalizacije u 2019. godini i zauzela 20. mjesto
Europska komisija (EK) objavila je Indeks gospodarske i društvene digitalizacije (DESI) za 2019. godinu. DESI je složeni pokazatelj gospodarske i društvene digitalizacije, a sastoji se od 5 tematskih pokazatelja - povezivost, ljudski kapital (digitalne vještine), korištenje interneta, integracija digitalnih tehnologija, digitalne javne usluge.U trenutku objave DESI izvješća 2017. godine smo bili na 24. mjestu, 2018. godine na 22. mjestu, a ove godine na 20. mjestu.
Pokazatelj POVEZIVOST mjeri dimenzije i razvoj širokopojasne infrastrukture i njezinu kvalitetu. U njemu Hrvatska zauzima 27. mjesto, čime je ostvarila rezultat prethodne godine. Hrvatska kontinuirano radi na poboljšanju pokazatelja povezivosti i kroz nacionalne programe razvoja infrastrukture širokopojasnog pristupa.
Pokazatelj LJUDSKI KAPITAL Hrvatsku smješta na 13. mjesto, kao i prethodne godine. Ovo područje mjeri digitalne vještine koje su potrebne da se iskoriste mogućnosti koje nudi digitalno društvo. Sve veći broj Hrvata koristi Internet, a u znanstvenom području raste broj diplomiranih IKT stručnjaka.
Reformirani obrazovni programi uvedeni su u 151 školi u Hrvatskoj u sklopu pilot-programa „e-Škole: Uspostava Programa razvoja škola digitalne zrelosti“, te su uvedeni digitalni obrazovni sadržaj i digitalna tehnologija u sustav osnovnog i srednjeg obrazovanja. Projekt se nastavlja i u 2019. godini uvođenjem preostalih škola na nacionalnoj razini.
Pokazatelj KORIŠTENJE INTERNETA mjeri aktivnosti kojim se građani bave online – video uradci, glazba, igre, moderni oblici komunikacije ili online kupovanje i bankarstvo. Hrvatska je zauzela 15. mjesto, te tako ostvarila značajan napredak od tri mjesta u odnosu na prethodnu godinu. Najpopularnije online aktivnosti su čitanje vijesti, gdje Hrvatska zauzima 2. mjesto, te slušanje glazbe, gledanje videa, igranje igara i korištenje društvenih mreža.
Pokazatelj INTEGRACIJA DIGITALNE TEHNOLOGIJE podrazumijeva digitalizaciju poduzeća i e-trgovinu. U tom području Hrvatska ostvaruje 18. mjesto, kao i prethodne godine. Hrvatska poduzeća sve više koriste mogućnosti koje nudi online trgovina, na 13. mjestu su mala i srednja poduzeća koja prodaju na internetu. Po broju poduzeća koja koriste oblak nalazimo se na 10. mjestu, a po prometu ostvarenom e-trgovinom na 11. mjestu.
Pokazatelj DIGITALNE JAVNE USLUGE odnosi se na usluge e-uprave. U ovom pokazatelju Hrvatska je zauzela 22. mjesto, čime je napredovala u odnosu na prethodnu godinu. Modernizacija i digitalizacija javnih usluga vodi povećanju učinkovitosti administracije, građana i poslovnih subjekata. U Hrvatskoj postoji i visoka razina interakcije između javnih tijela i građana. 75% korisnika na mreži aktivno prihvaća usluge e-uprave. Dostupnost usluga e-uprave poslovnim subjektima pokazuje pozitivan rezultat za Hrvatsku. Hrvatska ima dobre rezultate u pogledu pružanja usluga e-zdravstva i zauzima 10. mjesto u EU. Sa uslugom e-Recept smo na visokom 6.mjestu.
Sažetak
Hrvatski građani internetom se koriste više od prosjeka, a poduzeća spremno uvode digitalne tehnologije. Najveći izazov u pogledu digitalizacije za Hrvatsku predstavljaju rezultati u području povezivosti. Smanjenje naknada za korištenje radio-spektra pozitivan je razvoj, kao i provođenje plana za pravovremeno dodjeljivanje opsega koji bi mogli poboljšati izglede za poboljšanje bežične veze.
Kad je riječ o ljudskom kapitalu, Hrvatska ostvaruje stabilan napredak. Broj stručnjaka s diplomom iz područja prirodnih znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike (STEM) se povećao i sada iznosi 4,7 %. Sve veći broj Hrvata koristi internet, a u znanstvenom području raste broj diplomiranih IKT stručnjaka.
U području korištenja internetom RH je zauzela 15. mjesto, čime je ostvarila značajan napredak u odnosu na prethodnu godinu kada je zauzela 18. mjesto. Sveukupno gledano, korištenje internetskih usluga u Hrvatskoj uglavnom je usporedivo s prosjekom EU-a.
Što se tiče integracije digitalnih tehnologija, Hrvatska poduzeća sve više koriste mogućnosti koje nudi online trgovina: 18% malih i srednjih poduzeća prodaje online (iznad prosjeka EU-a od 17%), a poslovanje u oblaku koristi 22% poduzeća (18% u EU).
U području digitalnih javnih usluga RH je zauzela 22. mjesto, čime je napredovala za jedno mjesto u odnosu na prethodnu godinu. U Hrvatskoj postoji i visoka razina interakcije između javnih tijela i građana. 75% korisnika na mreži aktivno prihvaća usluge e-uprave. Dostupnost usluga e-uprave poslovnim subjektima pokazuje pozitivan rezultat za Hrvatsku.
Hrvatska pokreće uspostavu Centra dijeljenih usluga (CDU), odnosno „državnog oblaka“ i više od 40 projekata, kako bi se dodatno ubrzao razvoj javnih digitalnih usluga u budućnosti.