Predstavljen Andrija, prvi digitalni asistent u borbi protiv koronavirusa

U Banskim dvorima danas je predstavljen Andrija, prvi digitalni asistent u borbi protiv koronavirusa na WhatsAppu u Hrvatskoj. Ime je dobio po ocu preventive dr. Andriji Štamparu koji je postavio temeljne principe javnog zdravstva primijenjene diljem svijeta. Andrija će pomoći hrvatskim epidemiolozima i cijelom zdravstvenom sustavu u kontroli epidemije COVID-19.

Na predstavljanju digitalnog asistenta Andrije sudjelovali su ministar uprave Ivan Malenica, ministar zdravstva Vili Beroš, predstojnik Ureda predsjednika Vlade Zvonimir Frka-Petešić, predsjednik udruge CroAI i direktor AI tvrtke Mindsmiths Mislav Malenica te epidemiolog prof.dr.sc. Branko Kolarić.

Voditelj projekta je Ministarstvo uprave koje provodi digitalizaciju javne uprave, a na kreiranju rješenja radio je tim stručnjaka predvođen epidemiologom prof.dr.sc. Brankom Kolarićem, uz tehničku i informatičku podršku udruženih snaga domaćih tvrtki Mindsmiths, Neos i Oracle Hrvatska, koje su uz Infobip, članice Hrvatske udruge za umjetnu inteligenciju CroAI.

Predstojnik Ureda predsjednika Vlade Zvonimir Frka-Petešić je predstavljajući glavne ciljeve ovog projekta naglasio da je riječ o prvom hrvatskom digitalnom asistentu u borbi protiv koronavirusa. Napomenuo je da je digitalni asistent Andrija ime dobio po hrvatskom velikanu dr. Andriji Štamparu koji je u svijetu poznat prvenstveno zahvaljujući postignućima na području javnog zdravstva te posebno 1930-ih godina u Kini u borbi protiv tadašnjih epidemija, gdje je uveo standarde zapadnog zdravstva.

„Ideja je asistenta da pomogne našim zdravstvenim radnicima, liječnicima i epidemiolozima u kontroli razvoja epidemije Covida-19.  Digitalni asistent će funkcionirati preko tzv. chatbot-a na platformi koronavirus.hr i na platformi WhatsApp. To će omogućiti svim korisnicima pametnih telefona da pomoću umjetne inteligencije, algoritama ugrađenih u taj digitalni asistent, naprave samoprocjenu vlastitog zdravstvenog stanja u vezi s ovom bolesti“, kazao je.

Direktan, brz i jednostavan pristup vrhunskim zdravstvenim djelatnicima

Pojasnio je da ako građani imaju određene sumnje na simptome, digitalni asistent Andrija će im pomoći utvrditi ima li ili nema razloga za zabrinutost, odnosno trebaju li se javiti liječnicima ili za to nema potrebe.

„To je ključni doprinos ovog digitalnog asistenta“, istaknuo je Frka-Petešić.

Izdvojio je da pitanja koja digitalni asistent postavlja svakome korisniku na digitalnim platformama su ista koja bi epidemiolog u ordinaciji postavio svakom pacijentu.

„Na ovaj način, od danas, svaki hrvatski građanin ima de facto na pristupačan način digitalni oblik samoprocjene i ima direktan, brz i jednostavan pristup vrhunskim zdravstvenim djelatnicima, ali u digitalnom obliku“, rekao je, dodavši da se tako postiže svojevrsna digitalna pomoć u rasterećivanju zdravstvenog sustava.

Cilj je rasteretiti zdravstveni sustav

Epidemiolog Branko Kolarić kazao je da se u kreiranju rješenja za Andriju, prvog digitalnog asistenta vodilo primjerima dobre prakse u zemljama koje su u početku dobro svladale epidemiju, prije svega Singapura i Južne Koreje.

Rekao je da epidemiolozi dnevno mogu riješiti 50-tak poziva telefonom, dok ovaj digitalni asistent može obraditi desetke tisuće poziva dnevno, naglasivši da je to velika pomoć kojom će se rasteretiti zdravstveni sustav.

"Andrija je mladi asistent i puno će učiti ovih dana. Ono što dobijemo od korisnika svakodnevno ćemo usklađivati s Vladom i Stožerom. Nemojte biti odmah prekritični prema njemu. Andrija će se brzo razvijati", poručio je Kolarić.

Inovativno i rezultat najboljih praksi

Zoran Šegić iz tvrtke Oracle kazao je da su okupili struku i identificirali problem koji treba riješiti i s kojim se treba suočiti.

„Nakon toga, na lokalnom tržištu, okupili smo vodeće tvrtke“, dodao je.

Iznimno pozitivnim je izdvojio partnerstvo između države i realnog sektora gdje se u relativno kratkom vremenu pokazalo da svi akteri, prvenstveno ključni ljudi iz Ministarstva zdravstva, Ministarstva uprave, Ureda predsjednika Vlade i tvrtki iz realnog sektora djeluju kao jedinstveno tijelo.

„Ovo je rješenje poprilično inovativno, zapravo je rezultat najboljih praksi koje smo pokušali 'pokupiti' na globalnoj razini i koje ima odlike da uči i usavršava se u budućem periodu“, kazao je Šegić.

Personalizirani savjet

Predsjednik Hrvatske udruge za umjetnu inteligenciju (CroAI) i direktor AI tvrtke Mindsmiths Mislav Malenica naglasio je da ga posebno veseli kako su u vrijeme epidemije reagirali poduzetnici koji se bave umjetnom inteligencijom.

„Javili su se s nekoliko rješenja, jedno od njih je i Andrija. Bitno je shvatiti da je Andrija možda korak dalje od onoga s čime su izašle ostale zemlje u regiji i svijetu, koje su se fokusirale više na to kako da daju općenite savjete i općenite informacije vezane za korona virus. Andrija je jedan od rijetkih digitalnih asistenata koji će dati personalizirani savjet“, pojasnio je.

Napomenuo je da je time Hrvatska u ovom trenutku pokazala iznimnu hrabrost jer takvu odluku nije lako donijeti.

Digitalni asistent je način da dođemo do građana

Ministar zdravstva Vili Beroš kazao je da se uz epidemiološke mjere Stožera, razmišljalo na koji način upotrijebiti neke druge komunikacijske kanale kako bi se facilitirala društvena svijest građana, koja je, smatra ministar, presudan faktor u borbi protiv ove epidemije.

"Mjere mogu postojati, ali ako se svi ne pridržavamo istog, rezultati će izostati. Stoga je ovo naš pokušaj da dođemo do građana i da im se obratimo, pogotovo da facilitiramo i naznačimo važnost odgovornog ponašanja i promišljanja o ovoj ugrozi mlađim generacijama koje su na digitalnim platformama i sudjeluju u raznim aspektima društvenog života", rekao je Beroš.

Važnim je istaknuo da Andrija, digitalni asistent ne nudi samo općenite odgovore već i personificirana rješenja.

"Isto tako, osim njegove određene edukativne uloge koju smo spomenuli kroz asistiranu samoprocjenu stanja, digitalni asistent omogućava daleko lakši kontakt i pronalaženje relevantne adrese za obraćanje o nekakvom problemu", kazao je Beroš. Prema tome, dodao je, u ovisnosti o težini stanja on će vas uputiti ili da telefonski pozovete epidemiologa ili da se telefonski obratite liječniku obiteljske medicine ili da idete dalje.

Posljednji aspekt njegovog djelovanja, pojasnio je ministar, je taj što omogućava građanima koji to žele da pridonose djelovanju epidemiološke službe na način da šalju podatke o zbivanjima unutar njihova doma prema javnim institucijama, što, istaknuo je, olakšava posao epidemiolozima.

"Bez zajedništva i ovakvog jednog promišljanja problematike ova borba bi bila daleko lošija nego što je u ovom trenutku", poručio je Beroš zahvalivši još jednom svima koji su sudjelovali u stvaranju i realizaciji ovog kvalitetnog i dobrog proizvoda.

Andrija je donacija nekoliko IT tvrtki

Ministar uprave Ivan Malenica poručio je da se borba s aktualnim COVID 19 virusom nastavlja razvojem novih usluga za građane, podsjetivši da su nedavno predstavljene e-propusnice.

"Digitalizacija je proces koji provodimo kroz čitav mandat ove Vlade, a daljinom digitalizacijom želimo omogućiti našim građanima korištenje brojnih usluga za vrijeme pandemije COVID 19", rekao je.

Kroz sustav e-propusnica, istaknuo je Malenica, dokazali smo da uz veliki trud i danonoćni rad možemo povezati nadležna tijela i sustav kako bi omogućio kompleksne e-usluge našim građanima.

Vođeni tim iskustvom i projektom digitalnog asistenta", kazao je ministar, razvijat ćemo započete projekte i ubaciti u višu brzinu, a očekujemo da će nas pratiti i druga tijela javne vlasti.

"Svaka je kriza prilika za razvoj, za nove ideje i nova rješenja, a Vlada će putem Ministarstva uprave i Središnjeg državnog ureda za digitalno društvo nastaviti provoditi digitalizaciju svih procesa u javnoj upravi daljnjim razvojem e-usluga te povezivanjem svih državnih tijela kako bi građani, ali i poduzetnici dobili brzu i kvalitetnu uslugu i na taj način stvorili novi kanal komunikacije prema tijelima državne uprave", rekao je Malenica.

Vizija je Ministarstva uprave, kazao je Malenica, da digitalni asistent bude naš virtualni suradnik u upravi za e-Hrvatsku, a njegovim pozicioniranjem između građana i države moguće je olakšati međusobnu komunikaciju.

Na kraju, ministar je zahvalio svim pojedincima koji su uključeni u ovaj projekt i koji su svojom požrtvovnošću, nesebičnoj brizi za druge i brzoj reakciji omogućili lakše savladavanje situacije i poteškoća u kojima se nalazi Hrvatska.

Odgovarajući na pitanja novinara, Malenica je kazao da je Andrija donacija nekoliko IT tvrtki koje su kontaktirale Vladu i stavile se na raspolaganje.   

S Andrijom se može komunicirati na WhatsAppu slanjem ključne riječi „Pozdrav“ na broj +385 99 775 3049 koji je potrebno najprije spremiti u imenik. Također, servis se može aktivirati i klikom na ovu POVEZNICU.

Aktivacijska poveznica objavljena je i na Andrijinoj službenoj stranici andrija.ai.




Pisane vijesti | Vili Beroš