Održana sjednica Gospodarsko-socijalnog vijeća

Slika /2016/Glavno tajništvo/ENG/novosti/Arhiva/617odrzana_sjednica_gospodarsko_socijalnog_vijeca.jpg

ZAGREB, 22. ožujka 2010. (Hina) - Hrvatska očekuje ulaganja u željezničku infrastrukturu iz predpristupnih fondova EU ali nema dovoljno projekata, izjavio je ministar mora, prometa i infrastrukture Božidar Kalmeta nakon današnje sjednice Gospodarsko-socijalnog vijeća (GSV) na kojoj su socijalni partneri podržali nastavak procesa restrukturiranja i modernizacije HŽ-a.

Čak bi i ove godine za obnovu infrastrukture bilo puno više novaca iz EU, ali nema projekata, požalio se Kalmeta dodavši kako se stoga u HŽ Infrastrukturi intenzivno radi na pripremi projekata kojima će se iz EU-a idućih godina izvući značajna sredstva.

Iz predpristupnih fondova ove je godine financirana obnova pruge Tovarnik - Vinkovci, a bit će financirano još nekoliko pruga, dok su iz europskih banaka poput EBRD-a i EIB-a spremni kreditirati nabavu novih lokomotiva i vagona pod vrlo povoljnim uvjetima, s velikim grace periodom i rokom otplate, najavio je Kalmeta.

Prometna infrastruktura, a pogotovo željeznička, treba postati hrvatskim izvoznim proizvodom jer po procjenama Europske komisije na ovim će se prostorima gustoća prometa do 2020. povećati za 50 posto, istaknuo je ministar.

Liberalizacija željezničkog tržišta kod nas će nastupiti 2012. godine, a Vlada pregovara da se tada liberalizira 30 posto tržišta, kazao je Kalmeta upozorivši da HŽ mora to vrijeme dočekati spremno, što znači da se teretni i putnički prijevoz, kao i vuča dotad moraju restrukturirati i obnoviti kako bi bili konkurentni.

HŽ je zastarjeli i okoštali sustav u kojem još radi 12.895 ljudi u matici, te još 5.558 u ovisnim društvima. Kalmeta je podsjetio kako je od 2003. u dogovoru sa socijalnim partnerima broj zaposlenih smanjen za 3.300, te najavio odlazak još oko 1.000 ljudi.

U zadnje dvije godine smanjili smo izdvajanja iz proračuna za HŽ za 750 milijuna kuna, ukinuto su 44 teretna kolodvora, a slijedi i ukidanje nerentabilnih linija nakon što se socijalni partneri dogovore o novom voznom redu, što bi trebalo biti gotovo do početka iduće školske godine, napomenuo je ministar.

Predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture Branimir Jerneić najavio je da će njegova tvrtka ove godine realizirati investicije u iznosu od 700 do 750 milijuna kuna.

Pokrećemo novi veliki projekt koji je financiran sredstvima EU-a - zamjenu sustava osiguranja na zagrebačkom Glavnom kolodvoru, pri čemu će se mijenjati cjelokupan sustav osiguranja između Zapadnog kolodvora, Borongaja i Trešnjevke, rekao je Jerneić dodavši kako će sredstva EU-a također biti upotrebljena za obnovu i modernizaciju pruge na dionici Okučani - Novska.

Nakon 2012. u EU nas čekaju nepovratna financijska sredstva veća od 350 milijuna eura isključivo za željezničku infrastrukturu, napomenuo je Jerneić naglasivši kako su u HŽ-u stoga dio sredstava za iduće tri godine prenamjenili za izradu projektne dokumentacije.

Poslodavci i sindikati od HŽ-a očekuju da bude poticaj ostatku hrvatskoga gospodarstva, pri čemu je predstavnik sindikata Damir Jakuš istaknuo da bi 35 najavljenih novih lokomotiva trebali izraditi Končar i TŽV Gredelj.



Pisane vijesti