19. Ljudska prava i građanske slobode

Građanska i politička prava i slobode

Hrvatska je u proteklom razdoblju, prije svega u procesu pristupanja Europskoj uniji i ispunjavanju kriterija za članstvo, postigla značajan napredak u zaštiti ljudskih prava i građanskih sloboda, u prvom redu u zaštiti prava nacionalnih manjina. Međutim, u mnogim područjima zaštite ljudskih prava još uvijek nije dosegnuta zadovoljavajuća razina, te su pojedine društvene skupine i dalje diskriminirane, a pojedinačna prava i slobode često se osporavaju. Pojedini zakonski akti, ali još više stvaranje javnoga mnijenja i javnoga pritiska, dovode do sužavanja i ograničavanja slobode u obrazovanju, kulturnom stvaralaštvu te do ograničavanja slobode izbora. Posebno je važno završiti procese društvene integracije nakon Domovinskoga rata, što uključuje i završetak povratka izbjeglica, obnove i izgradnje stambenih objekata u vlasništvu ili po osnovi stanarskih prava.

1. Prava nacionalnih manjina i povratak izbjeglica

U skladu sa svojim opredjeljenjima i preuzetim obavezama u procesu pristupanja Europskoj uniji, Vlada Republike Hrvatske će unapređivati kulturu multietničke tolerancije i suzbijati svaki oblik etničke ili vjerske netolerancije, a posebno govora mržnje u javnom prostoru i medijima, sportskim natjecanjima ili drugim javnim manifestacijama. Vlada je u tu svrhu spremna formirati međuresorno tijelo koje će biti u nadležnosti potpredsjednika Vlade.

Vlada će dosljedno provoditi zakonske odredbe o dvojezičnosti u jedinicama lokalne samouprave, te u tijelima državne, javne i sudbene vlasti u jedinicama lokalne samouprave čiji statuti predviđaju uporabu manjinskog jezika.

Biračko pravo nacionalnih manjina i izbor predstavnika za Hrvatski sabor potrebno je unaprijediti kako bi se izbjegla segregacija u popisu birača, a time i na biračkim mjestima. Također je potrebno pronaći rješenje kojim se neće narušavati tajnost biračkog postupka i glasače pripadnike nacionalnih manjina diskriminirati u biračkom pravu u biračkom postupku. U tu svrhu će se promijeniti zakonodavstvo u dijelu koji uređuje biranje zastupnika nacionalnih manjina, kao i način glasovanja pripadnika nacionalnih manjina, uz zadržavanje neposrednoga biranja zastupnika nacionalnih manjina od strane pripadnika nacionalnih manjina i poštivanje njihovih Ustavom i Ustavnim zakonom zajamčenih prava, te prava temeljenih na međunarodnim sporazumima.

Vlada će u potpunosti provoditi sklopljene bilateralne međunarodne sporazume o pravima manjina, te će održavati redoviti dijalog s predstavnicima, institucijama i udrugama nacionalnih manjina radi unapređenja provedbe manjinskih prava. U skladu s obavezama iz međudržavnih sporazuma. Vlada će unapređivati suradnju s matičnim državama nacionalnih manjina, u cilju unapređenja vlastite manjinske politike i položaja manjina, te u cilju unapređenja dobrosusjedskih i bilateralnih odnosa.

Vlada će posebnu pažnju posvetiti rješavanju preostalih izbjegličkih pitanja, kao što je nastavak realizacije programa obnove u ratu stradalih obiteljskih kuća, programa stambenoga zbrinjavanja bivših nositelja stanarskoga prava i programa priznavanja stečenih mirovinskih prava. U tom smislu Vlada će voditi aktivnu politiku, kako s predstavnicima izbjeglica i zemalja u kojima se oni nalaze, tako i s međunarodnim organizacijama. U skladu s do sada preuzetim obavezama, Vlada će aktivno sudjelovati u organiziranju donatorske konferencije s međunarodnim organizacijama i zainteresiranim zemljama. Vlada će osigurati rješavanje zaostalih zahtjeva za obnovu i žalbi na negativna rješenja te obustaviti postupke za povrat sredstava uloženih u obnovu kuća protiv vlasnika koji ih nisu prodali. Pronaći će se rješenje za obnovu kuća za koje postupak još nije završio, a već utvrđena šteta na njima je protokom vremena uvećana.

Vlada će nastaviti provoditi Program stambenog zbrinjavanja tako da će utvrditi mjerila za dodjelu stanova na PPDS-u i izvan njega u idućem četverogodišnjem razdoblju, te poštivati proceduru prema kojoj se većina dokumentacije pribavlja po službenoj dužnosti. Povjerenstvo koje prati rješavanje žalbi u nadležnom ministarstvu nastavit će s radom. Proračunska sredstava za stambeno zbrinjavanje osigurat će se u skladu s preuzetim međunarodnim obavezama. Ubrzat će se i olakšati dobivanje povratničkog statusa povratnicima izvan PPDS za koje ne postoje prepreke za njegovo dobivanje.

Vlada će omogućiti promjenu zakonskog okvira kako bi onima čije su kuće uništene u ratnom razdoblju na području izvan PPDS-a mogli dobili pravo na obnovu ili obeštećenje, te će riješiti preostale slučajeve neovlaštenih ulaganja u imovinu manjinskih povratnika zbog kojih im se ometa posjed ili osporava vlasništvo.

Vlada će osigurati primjenjivanje Zakona o statusu prognanika i izbjeglica na povratnike koji su korisnici Programa stambenog zbrinjavanja izvan PPDS, uz sva prava koja idu uz primjenu navedenog Zakona.

Vlada će također štiti vlasnička prava i prava posjeda kako povratnika tako i onih koji se nalaze u izbjeglištvu. U sklopu programa uravnoteženoga regionalnoga razvoja, Vlada će stvarati uvjete za održivost razvoja u povratničkim područjima, za što će predlagati i potreban zakonodavni i materijalni okvir. U tu svrhu će se nastaviti obnova materijalne i socijalne infrastrukture, te provoditi programi obnove poljoprivrede, maloga poduzetništva i turizma. Dovršiti će se proces re-elektrifikacije povratničkih sredina.

Stvoriti će se zakonski uvjeti koji će omogućiti efikasnije funkcioniranje vijeća nacionalnih manjina na lokalnim i regionalnim razinama, subjektivitet na nacionalnoj razini, te njihovu veću povezanost u realizaciji programa. Vlada će poštivati činjenicu da su ključne institucije manjinskih samouprava ustanovljene ne samo temeljem Ustavnog zakona nego i međunarodnim sporazumima i njihovim provedbenim dokumentima. Stoga će Vlada nastaviti pružati financijsku podršku za rad tih institucija, kao i manjinskih udruga i neće smanjivati razinu tih financijskih potpora.

Vlada će se založiti za zaštitu i promoviranje kulturnog, etničkog i jezičnog identiteta područja na kojima prebivaju nacionalne manjine, u cilju očuvanja toponomastike i nazivlja, te posebnosti arhitektonske, kulturne i umjetničke baštine, kao dobara pod posebnom zaštitom.

Kako je pitanje ravnopravnog zapošljavanja pripadnika nacionalnih manjina od naročitog interesa za punu demokratizaciju hrvatskog društva, poboljšati će se i dopuniti postojeći mehanizmi poput Akcijskog plana za primjenu Ustavnog zakona.

Zbog zastoja u povratu imovine manjinskim vjerskim i svjetovnim institucijama, Vlada će s njihovim predstavnicima formirati radnu grupu koja će u prvih šest mjeseci mandata sastaviti popis imovine za povrat, predložiti metodologiju i rokove povrata, te donijeti zakonski okvir koji će omogućiti pravedniji povrat oduzete imovine.

Pravo na školovanje na manjinskim jezicima i pismima te pravo na službenu, dvojezičnu upotrebu manjinskih jezika i pisama Vlada će dosljedno osiguravati u suradnji s jedinicama lokalne i regionalne samouprave.

2. Rodna ravnopravnost

Pretpostavka je socijalnoga i ekonomskoga razvoja Hrvatske. Vladino je opredjeljenje jasno: bez paritetne zastupljenosti žena i muškaraca u političkom i ekonomskom prostoru u širem smislu, ne može biti napretka prema društvu socijalne pravde, slobode, sigurnosti i prosperiteta.

Poticat ćemo snažnu rodnu dimenziju svih politika na državnoj, regionalnoj i lokalnoj razini - od obrazovne i zdravstvene do politike europske integracije i nacionalne sigurnosti. Privremenim poticajnim mehanizmima, poput rodne kvote, utjecat ćemo na povećanje broja žena u politici, u ekonomiji, sustavu obrane i nacionalne sigurnosti. Uvođenjem drugih odgovarajućih mehanizama povećat ćemo zastupljenost i utjecaj žena u upravljanju javnim poduzećima.

3. Sloboda izbora životnog stila

Izbor životnoga stila, uključujući i slobodu izbora punoljetnoga suglasnoga partnera, mora biti prepušten slobodnoj odluci pojedinca. U društvu koje ne razvija kulturu građanskih sloboda postoji velika opasnost da se i one slobode koje su zajamčene zakonima ograniče ili sasvim izgube zbog pritiska javnog mišljenja koje može prijeći i u fizičko nasilje. Vlada ostaje otvorena za razgovor i javnu raspravu o načinu i opsegu zakonskoga reguliranja i provedbene zaštite tog našeg temeljnoga o opredjeljenja o građanskim slobodama.

4. Sloboda zasnivanja obitelji i odlučivanja o rađanju djece

Ova sloboda trajno treba ostati u sferi slobodnoga odlučivanja pojedinca. Zadaća države je zakonski omogućiti svima koji žele imati dijete i imaju osnovne uvjete za odgoj djeteta, da to i ostvare. Zakon o medicinski potpomognutoj oplodnji ćemo u što kraćem roku dodatno liberalizirati, tako da to pravo mogu ostvariti i neudane žene. Također zakonom ćemo dopustiti zamrzavanje i pohranjivanje većega broja neoplođenih i oplođenih jajnih stanica, kako bi se znatno povećala mogućnost oplodnje.

5. Sloboda vjerovanja i uvjerenja

Osigurat ćemo osigurati jednakost sviju vjerskih zajednica, kao i potpuno slobodu u izražavanju i prakticiranju vjerskih uvjerenja. Pojedinac mora imati punu slobodu svjetonazora, religijskog određenja i pripadnosti te stoga zbog širine uvida i razumijevanja u škole treba uvesti religijsku kulturu.

Socio-ekonomska prava

Uspješna država koja ispunjava svoj smisao mora biti u stanju svim svojim građanima omogućiti jednake startne pozicije i eliminirati sve prepreke koje pojedinca stavljaju u neravnopravni položaj u ostvarivanju njegovih prava i sloboda.

  1. Pravo na rad i život od vlastitoga rada - Nezaposlenost nije samo pitanje egzistencije, nije samo pitanje ima li čovjek od čega živjeti, već i pitanje svačijega osobnoga dostojanstva, osjećaja da ga njegova sredina cijeni i treba i da sudjeluje kao ravnopravni građanin u svojoj zemlji. Zato je nezaposlenost izvor ne samo financijske, nego i svake druge nepravde. Mjerama gospodarske politike Vlada će osigurati uvjete za dinamično gospodarstvo koje jedino može osigurati poštivanje ovog prava.
  2. Pravo na zdravstvenu zaštitu - Svatko mora imati pravo na zdravlje. Kvalitetan i obuhvatan skup zdravstvenih usluga mora biti jednako dostupan svim našim građanima, a pacijent treba biti u središtu zdravstvenog sustava. To ćemo postići provođenjem zdravstvene politike Vlade u ovom mandatu.
  3. Pravo na obrazovanje - Kvaliteta obrazovanja ne smije biti različita, ovisno o tome je li se netko rodio u gradu ili na selu, u siromašnijem ili bogatijem dijelu Hrvatske. Dobro obrazovanje i cjeloživotno obrazovanje mora biti jednako dostupno svim građanima. Provođenjem obrazovne politike Vlada će svim građanima omogućiti ujednačene mogućnosti i uvjete za obrazovanje.
  4. Ujednačeni razvoj - Ogromne razlike u razvijenosti i bogatstvu hrvatskih regija stvaraju nepravedno društvo, ali slabe i koheziju unutar hrvatskoga društva. Svi hrvatski građani moraju imati jednake šanse za sretan i uspješan život, neovisno o mjestu njihova rođenja. Aktivna regionalna politika Vlade bit će naš odgovor na ovaj ozbiljan problem.